تحلیلگر هندی: حضور آمریکا در خلیج فارس روز به روز خطرناکتر می شود

‘سوراب کومار شاهی’ خبرنگار ارشد هفته نامه ‘ساندی ایندین’ (the Sunday Indian) روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت: تیراندازی بی دلیل و بدون هشدار نیروی دریایی آمریکا به یک قایق ماهیگیری کوچک در آب های دبی در خلیج فارس و قتل یک ماهیگیر هندی و جراحت سه تن دیگر از آنان نشانگر وخامت روزافزون اوضاع امنیتی در خلیج فارس در اثر حضور نیروهای آمریکایی است.

وی، تیراندازی بدون هشدار نیروهای آمریکایی را به سوی ماهیگیران هندی به عنوان نشانه بارزی از حس غرور و تکبر آمریکایی ها توصیف و بر ضرورت مقابله با آن تاکید کرد.

کومار شاهی افزود: حضور نیروهای آمریکایی همیشه مایه بروز خشونت و تشنج در همه مناطق جهان است و ما نمونه بارز آنرا در تیراندازی بی دلیل ۲۶ تیرماه افراد نیروی دریایی آمریکا به سوی ماهیگیران هندی در خلیج فارس مشاهده کردیم.

کومار شاهی این حادثه را با تیراندازی تفنگداران یک کشتی ایتالیایی به یک قایق ماهیگیری هندی در آب های جنوب هند در ماه فوریه مقایسه کرده گفت: زمانیکه دولت هند می تواند تفنگداران کشتی ایتالیایی را بخاطر تیراندازی و قتل دو تن از ماهیگیران هندی بازداشت و محاکمه کند» چه دلیلی دارد که دهلی نو چنین اقدامی را در مورد افراد کشتی نیروی دریایی آمریکا انجام ندهد؟

تفنگداران یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در ۲۶ تیرماه یک قایق ماهیگیری کوچک را در خارج از بندر ‘جبل علی’ در جنوب غربی دبی با مسلسل زیر آتش گرفته یک ماهیگیر هندی را کشتند و سه تن دیگر از آنان را مجروح کردند.

دولت هند با خودسرانه خواندن این عمل آمریکا خواستار توضیح از آمریکا و امارات در مورد علل وقوع این حادثه شده است.

واشنگتن اعلام کرده است که تفنگداران نیروهای آمریکایی قبل از تیراندازی به قایق حامل ماهیگیران هندی هشدار داده اند ولی رییس پلیس دبی و ماهیگیران هندی مجروح تصریح کردند که کشتی آمریکایی هیچگونه هشداری را قبل از تیراندازی صادر نکرد.

آمریکا روز به روز حضور خود را در خلیج فارس به بهانه مقابله با برنامه هسته ای ایران تقویت می کند ولی کارشناسان امور راهبردی هند این اقدام آمریکا را برای برقراری صلح و آرامش در این منطقه خطرناک توصیف می کنند.

آساق ** ۲۱۶۴ ** ۵۸۹**۱۴۷۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۵۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.