تحلیل خبرگزاری فرانسه از نشست آتی کشورهای عضو اوپک

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن،وزیران نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک برای بررسی سطح تولیدات خود روز پنج شنبه هفته جاری (۲۵ خرداد) در وین گردهم می آیند.

بر اساس این گزارش، ۱۲ عضو از کشورهای اوپک که یک سوم از نفت خام جهان را تولید می کنند در این نشست شرکت می کنند.

این کشورها در آخرین نشست خود در ماه دسامبر (آذر/دی) توافق کردند سقف تولید واقعی روزانه ۳۰ میلیون بشکه باشد زیرا چشم انداز آینده تقاضا معلوم نیست و کشورهای عربستان سعودی، عراق، کویت و لیبی بیش از دیگر کشورها تولید می کنند.

کارشناسان باور دارند کشورهای عضو اوپک در این نشست تولیدات خود را تغییر نخواهند داد و سقف تولیدات رسمی را در حد روزانه ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه ثابت نگه خواهند داشند که طی سه سال گذشته نیز در همین حد بوده است.

با وجود این،اختلاف نظرهایی وجود دارد و کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا می خواهند قیمت نفت از بشکه ای ۱۰۰ دلار بیشتر شود.درحالی که قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل بحران بدهی منطقه یورو و وخامت چشم انداز اقتصاد جهانی کاهش یافته است،سوداگران نفتی به انتخابات آتی یونان ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) چشم دوخته اند.

توامان تنش ایران به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک و غرب نیز به دلیل برنامه هسته ای به اوضاع نابسامان بازارهای نفت افزوده است.

‘پائول هورسنل’، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی ‘بارکلی کاپیتال’ گفت: سیاست نفتی تاحد زیادی طی شش ماه دوم سال جاری میلادی به اوضاع یونان و ایران بستگی دارد.اگر اوپک به دلیل کاهش شدید قیمت نفت مجبور به تغییر در سیاست خود نشود وضعیت فعلی بلاتکلیفی ادامه می یابد و تلاش برای پایان قیمت بالای ۱۰۰ دلار در هربشکه نمی تواند به اندازه کافی برای اتخاذ اقدامی کافی نیست.

‘گری هورنبی’، تحلیلگر موسسه ‘اینکو’ واقع در لندن معتقد است اوپک از ادامه شرایط حاضر راضی است زیرا کاهش قیمت نفت برای افزایش رشد لازم است.انتظار نمی رود تولیدات نفتی درحال حاضر کاهش یابد،به همین دلیل همه طرف ها برآورد می کنند سقف تولید ثابت بماند.

نفت خام برنت درماه مارس (اسفند/فروردین) به حدود ۱۲۸ دلار در هر بشکه رسید اما بعد از آن کاهش یافت. به گفته هورنبی با آنکه قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده است،به نظر نمی رسد تولیدات کاهش یابد.

وی افزود:قیمت پایین نفت درحال حاضر برای اقتصادجهانی لازم است و نگرانی ها درحوزه تقاضا از بحران بدهی منطقه یورو و کاهش آمار رشد اقتصاد چین و آمریکا ناشی می شود.علاوه بر این تحریم نفتی اروپا علیه ایران که از اول ماه ژوئه (۱۱ تیر) آغاز می شود و کاهش صادرات این کشور حتی توسط خریداران آسیایی به علت توقف بیمه تانکرهای حامل نفت این کشور مانع از کاهش تولیدات می شود.

‘کارستن فریچ’تحلیلگر «کامرز بانک» گفت بازار به دلیل افزایش تقاضا طی چند ماه اخیر افت کرده همچنین تنش های جانبی تولید نیز در این زمینه مطرح بوده است.

به گفته وی مخاطرات پیش روی عرضه کاملا از بازار حذف شده و سرمایه گذاران بر مازاد عرضه متمرکز شده اند.به همین دلیل انتظار می رود در نشست وین از عربستان سعودی خواسته شود تا تولیدات خود را کاهش دهد.

براساس برآوردهای اوپک تولیدات عربستان سعودی در سه ماهه اول سال جاری میلادی درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به طور متوسط به روزانه ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

علاوه بر این با توجه به بازنشستگی عبدالله البدری، دبیرکل فعلی اوپک،در این نشست درمورد دبیرکل آتی نیز رایزنی می شود.ایران، عربستان سعودی، اکوادور و عراق رقابت تنگاتنگی برای به دست گرفتن این مقام دارند.

قبل از برگزاری این نشست،اعضای اوپک درکاخ ‘هوفبرگ’ وین میزبان نمایندگانی از کشورهای عمده مصرف کننده نفت و صاحبان شرکت های نفتی بزرگ مانند ‘رویال داچ شل’ و ‘توتال’ خواهند بود.

مترجمام**۹۱۵۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۱۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.