تحلیل رسول جعفریان درباره انقلاب شبکه‌های ماهواره‌ای علیه دولت سوریه

تحلیل‌گران خبرآنلاین از وضعیت سوریه می‌گفتند

رسول جعفریان یکی از نویسندگان وبلاگ خبرآنلاین سال گذشته درباره سوریه نوشته بود: آتشی که در سوریه بر پا شده و باید نامش را انقلاب شبکه های ماهواره ای امریکا و عربهای وابسته علیه دولت سوریه دانست، این روزها تندتر شده و آتش بیار معرکه مزبور، نوعی ائتلاف غیر رسمی از کشورهای چون سعودی، ترکیه، اردن، القاعده، امریکا و شماری از کشورهای اروپایی است. هر کدام از این کشورها در برپایی این آتش سهمی دارند و به تصور خود پس از پیروزی به دنبال سهمی هستند که می باید به آنها برسد.

رویکردهای موجود به این واقعه، برای بسیاری از مردم دنیا، دفاع از حقوق بشر است، حقوق انسانهایی که در این مدت، گرفتار روشهای تند برخورد دولت سوریه شده و جانشان را از دست داده اند. این وضعیت، وقتی محور تبلیغات غربی و عربی می شود، چه یک نفر باشد چه هزاران، صورتی انسانی به خود گرفته و به سادگی مورد قبول واقع می شود. اگر هم این کشتارها، از محور تبلیغاتی آنان خارج شود، مثل آنچه در پاکستان و افغانستان و فلسطین می گذرد، چون مورد علاقه دولت های غربی و همپیمانان آنان نیست، هیچ اهمیتی ندارد و بازتابی هم نخواهد داشت.

رویکرد دیگر نگاهی است که سعودی و قطر و ترکیه به این ماجرا دارند. این رویکرد در جهت تقویت یک جنگ تمام عیار سنی علیه شیعه تصویر شده و تلاش می شود تا خون اهل سنت به جوش آمده و چنین تصور شود که دولت سوریه چون در اصل علوی است، یک دولت شیعی است. این جریان عراق را از دست رفته می بیند و حالا به تلافی تلاش می کند یک اتحادیه سنی ایجاد کرده و شیعیان را محدود کند. هدف آنان تصرف سوریه و محدود کردن حزب الله شیعه است که طی این سالها برگ برنده شیعه برای بی آبرو کردن کشورهای عرب سنی مدعی بوده و به هر حال پایگاهی برای ایران شناخته می شده است.

وی در بخش دیگری از این یادداشت یادآور شد: این تحولات برای ایران نیز خوشایند نیست، زیرا یکی از پایه های سیاست خود را برای مقابله با اسرائیل از دست خواهد داد، به علاوه که در کمک رسانی به حزب الله دچار مشکل خواهد شد. اما هرچه هست، هر دولتی در سوریه سرکار بیاید به دلیل اختلاف عمیقی که میان مسلمانان و صهیونیست ها هست و اختلافی که این کشور در باره جولان دارد، با اسرائیل دشمنی خواهد داشت و طبیعی است که همچنان به دنبال حامیانی برای مقابله با اسرائیل خواهد بود.

متن کامل یادداشت حجت الاسلام رسول جعفریان را می توانید ایـــــنـــــجا مطالعه فرمایید.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.