تحولی در درمان نارسایی قلبی!!

یک کاشت پزشکی بی‌سیم که می‌تواند ضربان سازهای قلب را با دستگاهی به کوچکی سر سنجاق جایگزین کند، توسط دانشمندان استنفورد به نمایش در آمد.

 

 Failure

 

تیمی از مهندسان به نمایش امکان یک دستگاه قلبی فوق کوچک قابل کاشت پرداخته‌اند که نیروی خود را نه از پیل‌های رایج بلکه از امواج رادیویی ارسالی از خارج از بدن بدست می‌آورد.

 

این دستاورد می‌تواند به ازدیاد حسگرهای جدید پزشکی و حتی قرصهای هوشمند منجر شود که می‌توان آنها را بدون پیل بلعید.

 

این دستگاه کاشتی حاوی یک مکعب با شعاع تنها هشت دهم یک میلیمتر بوده و می‌توان آن را روی یک سنجاق جا داد.

 

امید می‌رود که این دستگاه‌ها بتوانند با کسب اجازه برای کاشت بدون نیاز به بسته‌های پیل بزرگ که جایگزینی آنها نیازمند عمل جراحی بود، در علم پزشکی تحولی ایجاد کنند.

 

در عوض کاربران می‌توانند از بسته‌های پیل بی‌سیم استفاده کنند که نیرو را به کاشت ارسال می‌کند.

 

این محققان سال گذشته نیز با رونمایی از یک دستگاه با نیروی بی‌سیم و خودرانشگر با قابلیت شنا در جریان خون بدن، عناوین اخبار را به خود اختصاص داده بودند.

 

نتایج این پژوهش در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.

 

این محققان بر این باورند که چنین دستگاه‌هایی علاوه بر کاربردهای قلبی می‌توانند شامل آندوسکوپهای بلعیدنی موسوم به «دوربین‌های قرصی» که در دستگاه گوارش حرکت می‌کنند، ضربان سازهای دائمی و محرکهای دقیق مغزی و بطور مجازی هر کاربری پزشکی که اندازه و نیروی دستگاه در آن مهم بوده،‌ باشد.

 

این دستگاه با ترکیبی از انتقال نیروی بی‌سیم و تابشی کار می‌کند.

 

هر دو مورد از گونه های انتقال الکترومغناطیسی بوده که در آن یک فرستنده به ارسال امواج رادیویی به یک سیم‌پیچ در بدن می‌پردازد.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.