تحول در وزارت خارجه آمریکا از طریق شبکه‌های اجتماعی

۲۱م اسفند ،

فاوانیوز: با روی کار آمدن جان کری، قرار است حضور آنلاین وزارت خارجه آمریکا با جدیت بیشتری پیگیری شود. دیپلماسی دیجیتال بر مبنای تعامل با مخاطبان، مکمل دیپلماسی سنتی در پیش‌برد اهداف ایالات متحده در سراسر جهان خواهد بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین روز کاری خود در این وزارتخانه را با یک توییت آغاز کرد. استفاده از پیام‌های ۱۴۰ کاراکتری توییتر برای ارتباط نزدیک با مخاطبان، حالا موضوعی است که در دستور کار وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

دیپلمات‌های آمریکایی قصد دارند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام، یوتیوب و دیگر سرویس‌های محبوب و رایج در سراسر جهان، فصلی نوین در سیاست خارجی و دیپلماسی بیافرینند.

جان کری، کار خود در وزارت خارجه آمریکا را با توییت آغاز کرد جان کری، کار خود در وزارت خارجه آمریکا را با توییت آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حالا بیش از ۳۰۰ اکانت توییتر با بیش از سه میلیون فالوئر، بیش از ۴۰۰ صفحه فیس‌بوکی با بیش از ۲۰ میلیون فن، ۱۸۵ کانال یوتیوب و اکانت‌هایی در گوگل پلاس و اینستاگرام به زبان‌های گوناگون، از جمله سرمایه‌های آنلاین وزارت خارجه آمریکا است که برای کارکنان این نهاد بزرگ، ارزش بزرگی دارد.

دیپلماسی دیجیتال در عصر اینترنت

اینترنت همه حوزه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار داده و دیپلماسی هم با گسترش نفوذ سرویس‌های آنلاین، در شرف تحولی بنیادین است. حالا دیپلماسی دیجیتال بخش مهمی از ماموریت بسیاری از دولت‌ها و نهادهای پیشرو در سراسر جهان است.

یکی از پروژه‌های بزرگ وزارت خارجه آمریکا در جهان مجازی، سفارتخانه مجازی ایران است که از سال ۲۰۱۱ با هدف انتشار یافتن اطلاعات دربارهٔ ویزا و فرصت‌های تحصیلی ایرانیان در آمریکا آغاز به کار کرد. ابتکاری مهم که در غیاب روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، می‌تواند بخشی از شکاف سیاسی و دیپلماتیک موجود را پر کند.

آزادی اینترنت از اصول اساسی سیاست خارجی آمریکا خواهد بود آزادی اینترنت از اصول اساسی سیاست خارجی آمریکا خواهد بود

با این همه، هماهنگی این حجم گسترده از فعالیت‌های آنلاین، برای نهادهای بزرگی نظیر وزارت خارجه آمریکا چالش‌هایی هم در بر دارد. پیام‌هایی که از سوی یک وزارتخانه رسمی ارسال می‌شود، باید به‌گونه‌ای باشد که امکان سوء برداشت از آن وجود نداشته باشد و همین موضوعی بسیار چالش‌برانگیز است.

سال قبل، چند توییت از اکانت‌های وابسته به وزارت خارجه آمریکا دربارهٔ ویدئوی جنجال‌برانگیز دربارهٔ زندگی پیامبر اسلام، اعتراضات گسترده‌ای برانگیخت.

مقامات آمریکایی می‌گویند با وجود این چالش‌ها، به بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان مکملی برای دیپلماسی همچنان ادامه خواهند داد. آنها همچنین قصد دارند با ادامه رهیافت «آزادی دسترسی به شبکه» که در زمان وزارت هیلاری کلینتون تدوین شد، برای گردش آزاد اطلاعات در سراسر جهان فعالانه تلاش کنند.

وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۰۸ بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری برای گسترش دسترسی به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات در سراسر جهان اختصاص داد. مقامات این وزارتخانه می‌گویند «آزادی اینترنت» همچنان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی آمریکا باقی خواهد ماند.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.