تحول علوم انسانی نباید دستمایه فعالیت‌های سیاسی شود

۲۹خردادماه،

رییس شورای تخصصی تحول ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه جایگاه روانشناسی در تحول علوم انسانی جایگاه عظیمی است، گفت: امیدوارم با تغییر دولت در حوزه بازنگری علوم انسانی به عقب برنگردیم، همچنین تحول علوم انسانی نباید دستمایه فعالیت‌های سیاسی شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاحیه گردهمایی روسای دانشکده‌ها و مدیران آموزشی روانشناسی و مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور، با تاکید بر اینکه کارگروه روانشناسی باید با استادان روانشناسی کشور در ارتباط باشد، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجوی روانشناسی در کشور داریم، اما متاسفانه استادان کافی برای این دانشجویان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حدود سه سال از عمر شورای تحول علوم انسانی می‌گذرد و اعضای این شورا سختی‌های بسیاری را در این زمینه تحمل کردند، افزود: با وجود تمام مشکلات پیش‌رو منطق کار را بر هم نزدیم و تحول بنیادی و مفهومی و محتوایی که اساس کار ما بوده است را انجام داده‌ و تاکنون موفق بوده‌ایم.

حدادعادل با اشاره به اقدامات انجام شده در ۳۴ سال قبل و تالیف کتاب توسط اعضایی که اکنون در این کارگروه عضو می باشند، گفت: باید این بینش معنوی که در کتاب‌ها آورده شده در درس‌های دیگر هم اثر خودش را بگذارد و فارغ‌التحصیلان از این بینش‌های معنوی هم در زندگی خود و هم در جامعه بکار ببرند.

به گفته وی افزودن درس‌های اسلامی به دروس دانشگاهی کاری اساسی و لازم است، اما کافی نیست و باید در این امر به سراغ مولف‌ها برویم.

وی افزود: برای انتخاب مولف باید با استفاده از استادان دانشگاه و حوزه‌ها هیات مولفین تشکیل دهیم تا بتوانیم کارکاربردی و مثمرثمری را انجام دهیم.

رئیس شورای تخصصی تحول علوم انسانی با تاکید بر کارآیی استاد در امر آموزش، گفت: استادان باید به مسائل دینی و اعتقادی پایبند باشند و این مساله را به دانشجویان خود انتقال دهند، همچنین هماهنگی با اجرا و مدیریت اجرایی بسیار مهم است، بنابراین باید ملاحظات اجرایی دقیق و اساسی در زمینه اجرا انجام شود.

وی افزود: برنامه کارگروه روانشناسی باید به صورت آزمایشی و تنها در چند دانشگاه اجرا شود، چرا که اگر در تمام دانشگاه‌ها ازمهرماه امسال اجرا شود، مسلما محکوم به شکست خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از علل نارضایتی مردم از بیکاری، عدم تناسب توسعه رشته‌های دانشگاهی با نیازهای جامعه است، اظهارکرد: سیاست‌هایی که برای پذیرش دانشجو انجام می‌شود، نادرست است.

عادل افزود: پیشنهاد تاسیس پژوهشکده راهبردهای تحول علوم اجتماعی رابه شورای عالی کشور داده‌ایم که بتوانیم در آن کارهای تحولی عمیق درازمدت و مطالبات بین‌المللی و اندیشه دربارهٔ برنامه علوم اجتماعی در این پژوهشکده را دنبال کنیم.

رییس شورای تخصصی تحول ارتقای علوم انسانی گفت: ما باید با پرهیز از تقلید، استقلال وهویت مستقل خودمان را داشته باشیم و برای رسیدن به تمدن اسلامی حرکت کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.