تحویل ۱٫۳ میلیون قطعه سکه پیش‌فروشی

فارس: عباس کمره‌ای با بیان اینکه استقبال از واگذاری گواهی سپرده مناسب بوده اظهار داشت: در این مدت یک میلیون و ۳۰۰ هزار سکه تحویل شده و عده بسیار زیادی از اوراق گواهی سپرده استقبال کرده‌اند.

وی افزود: در مرحله اول پیش‌‌فروش چهار ماهه و قیمت سکه ۵۴۶ هزار تومان بود که بعد از مدتی قیمت و دوره سررسید تغییر کرد و در مراحل آخر پیش‌فروش با دوره ۹ ماهه انجام شد که براساس سررسید تحویل سکه‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل سابق نشر و ریالی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که مهمترین علت کاهش قیمت سکه در این مدت چه بوده گفت: کاهش قیمت اونس جهانی، کاهش قیمت ارز در داخل کشور و اثرات روانی تحویل سکه‌ها و عرضه گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصد و سایر ابزارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها داشت.

*** گفته بودیم که قیمت‌ها کاهش می‌یابد

وی با اشاره به هشدارهای بانک مرکزی برای خرید سکه تصریح کرد: در آن زمان هم بنده و هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردیم که قیمت‌های ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیونی سکه‌ را نباید ملاک پیش‌خرید سکه قرار داد زیرا پیش‌بینی می‌شد که قیمت جهانی طلا و ارز کاهش یابد که این کاهش قیمت محقق شد.

کمره‌ای درخصوص ایجاد سامانه‌ای اینترنتی برای پیش‌فروش سکه، بیان کرد: در صورتی که بانک مرکزی در آینده بخواهد برای پیش‌فروش سکه اقدام کند از طریق این سامانه انجام خواهد شد و تا آنجایی که اطلاع دارم کارهای اصلی طراحی این سامانه انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان دریافت گواهی سپرده تاکنون چقدر بوده گفت: از تاریخ دوم اردیبهشت واگذاری گواهی سپرده انجام شد و هم‌اکنون با توجه به کاهش قیمت سکه میزان استقبال از گواهی سپرده چشمگیر بوده است.

خبرنگار فارس پرسید: مسئولان بانکی و شما استقبال از گواهی سپرده را بسیار خوب عنوان می‌کنید اما چرا از تعداد گواهی‌های دریافتی آماری اعلام نمی‌کنید؟

عضو هیئت مدیره بانک ملی پاسخ داد: آمار آن را باید از مسئولان بانک مرکزی سوال کنید اما مطمئنا اگر مسئولان بانک مرکزی اعداد و ارقام را ارائه کنند اظهارات بنده مبنی بر استقبال خوب از این ابزار تایید خواهد شد.

*** استقبال از گواهی سپرده منطقی است

وی تصریح کرد: افزایش دریافت گواهی سپرده به جای سکه منطقی است زیرا سکه های تحویلی ۵۴۶ هزار تومان به اضافه ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوه است ۵۷۳ هزار تومان برای افراد هزینه خواهد داشت که در این صورت سود چندانی عاید آنها نخواهد شد.

کمره‌ای افزود: با توجه به اینکه گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصد و روزشمار آن از تاریخ ۲۹ آذر ماه سال ۹۰ برای مدت دو سال و قابل بازخرید قبل از سر‌رسید افراد را برای خرید این اوراق ترغیب می‌کند.

وی در پاسخ به این سول که آیا میزان سکه‌های تحویلی به ۳ میلیون قطعه خواهد رسید، گفت: فروش اوراق گواهی سپرده تا ۲۷ اردیبهشت است و اگر مهلت دریافت آن تمدید نشود یکی از ابزارهای جایگزین تحویل سکه که استقبال خوبی از آن شده حذف خواهد شد؛ بنابراین باید دید که آیا واگذاری گواهی سپرده تمدید خواهد شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.