تخریب خانه دوره نادرشاه افشار

۲۹خردادماه،

http://www.bananews.ir/تخریب قدیمی‌ترین خانه‌ی شهرستان کاشان با هدف کاهش بار ترافیک آغاز شد.

به گزارش یک دوست‌دار میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: تخریب تعدادی از خانه‌های قرارگرفته در محدوده‌ی بلوار فاطمی که در محدوده‌ی خانه‌ی «شعاعی» متعلق به دوره‌ی «افشاریه» قرار دارند، از حدود دو هفته پیش آغاز شد و اکنون نیز نوبت به این خانه رسیده است و تا کنون بخش‌هایی از آن تخریب شده‌اند.

مهدی دادجو ادامه داد:‌ تعدادی از خانه‌هایی که از حدود دو هفته پیش در حال تخریب می باشند نیز ارزش و تاریخی دارند. اکنون هم خانه‌ی «شعاعی» که حدود دو سال پیش توسط «اسدالله شعاعی» به شهرداری کاشان فروخته شد، با بلدوزرهای شهرداری در دست تخریب است.

او با اشاره به شعاع بسیار تخریب‌های انجام‌شده در این محدوده، گفت: به‌نظر می‌رسد این پروژه برای وسیع‌تر کردن بلوار فاطمی در میدان فاطمی کاشان و کاهش بار ترافیک اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، خانه‌ی «شعاعی» که در خیابان امام خمینی (ره)، محله‌ی میدان‌گاه آقا، بلوار فاطمی قرار دارد، یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، براساس نوشته‌ی روی کتیبه‌ی گچی داخل کادر ستاره‌مانند طاق‌نمای ضلع شرقی این خانه، تاریخ ساخت آن همزمان با حکومت نادرشاه افشار در ایران است.

همچنین در کتاب «صد خانه، صد پلان» نوشته‌ی حسین فرخ‌یار – عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کاشان – که به بررسی ویژگی‌های معماری خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی کاشان پرداخته است، این بنای تاریخی یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود.

هرچند بر اساس آنچه در پایگاه اینترنتی «دفتر جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کاشان» بدون ذکر تاریخ آورده شده است، فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار با هدف سامان‌دهی و تغییر کاربری این خانه‌ی تاریخی با اعتباری حدود ۵۰۵میلیارد ریال داده شده، این در حالی است که این خانه اکنون در حال تخریب است.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.