تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی ادامه دارد

حسن رادمرد در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه کماکان تخصیص ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی انجام می‌پذیرد، گفت: آنچه که دولت برای تخصیص ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی، برنامه‌ریزی کرده، اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به ده قلم کالاهای استراتژیک است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت تصمیم دارد که به صورت کامل، ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک را صورت داده و ذخیره احتیاطی را برای کشور داشته باشد که تمامی این کار با ارز مرجع صورت می‌گیرد و از توقف یا تامین ارز از منابع دیگری همچون بورس ارز، مستثنی است.

وی تصریح کرد: ارزی که قرار است در بورس ارز مبادله شود، ارز حاصل از صادرات است؛ در حالی که هم اکنون ذخیره‌سازی استراتژیک کالاها از محل ارز ۱۲۲۶ تومانی صورت می‌گیرد و در حال انجام است.

به گفته رادمرد، دولت برنامه‌ریزی کرده تا ذخایر احتیاطی کالاهای اساسی را تکمیل کند بر همین اساس، درصدد است که از ارز مرجع بدون قید و شرط استفاده کند و منابع آن نیز تامین شده است و بانک مرکزی به صورت هفتگی و روزانه با هماهنگی کارگروههایی که در حوزه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان تشکیل شده، کالاهای در اولویت یک و دو را تامین ارز می‌کند.

جزئیات ذخیره‌سازی احتیاطی کالاهای اساسی

رادمرد در پاسخ به این سئوال مهر که وضعیت انبارها به لحاظ کالاهای اساسی هم اکنون به چه صورت است؟ اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری، همراهی و همدلی که همه دستگاهها داشته اند و به خصوص با پیگیری که مسئولان عالیرتبه دولت از جمله رئیس‌جمهور، معاون اول، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته است، از نیمه اول خردادماه کار خریدها و ذخیره سازی کالاها به اندازه کافی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر از یک ذخایر خوب و قابل قبولی برخوردار هستیم و در صددیم که آن را کامل‌تر کنیم. بر همین اساس، حداقل به میزان نیاز تا پایان سال و شش ماه اول سال ۹۲ ذخایر را کامل خواهیم کرد و هم اکنون نیز مجموعه مباشران و تجار داخلی و واردکنندگان به جد دنبال خریدها هستند و کمبودی برای کالاهای اساسی نداریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: درحال حاضر کالاهای اساسی به اندازه کافی در انبارها و سردخانه‌ها و باراندازها نگهداری می‌شود و به صورت گردشی این کالاها را در شبکه وارد خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: دولت اعتبار خوبی اعم از ریالی و ارزی برای ذخیره‌سازی احتیاطی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و به مرور شرکتهای بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام به همراه بخشی از مباشران، کار ذخیره سازی را تکمیل می کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.