تخصیص ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه پروژه های نفتی

مدیر عامل بانک ملت گفت: با پیگیری وزیر نفت حدود ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملت در نظر گرفته شده است که به زودی در اختیار پروژه های نفتی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی دیواندری مدیر عامل بانک ملت در کنفرانس راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره‌برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران، با بیان این مطلب گفت: صنعت نفت در کشور از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است بررسی چالش های نفت و گاز کشور می تواند به توسعه این صنعت کمک کند و قیمت نفت، با چشم انداز رشد ارتباط مستقیم دارد و  مشکلات جهانی هم تاثیرگذار است و نوسانات قیمت نفت از آن نشات می گیرد.
وی تصریح کرد: در عرضه نفت در دنیا پیش بینی ها حاکی از آن است  که مصرف انرژی در جهان در سال ۲۰۳۰ در مقایسه با ۲۰۰۷ از رشدی ۴۲درصدی برخوردار باشد و سرمایه گذاری نیز در بخش بالادستی در میان کشورهای امریکای لاتین، روسیه و آسیای شرقی غیر از اوپک با رشد مواجه است.
دیواندری اظهار داشت: پیش بینی می شود برای تحقق عرضه عمده سرمایه گذاری توسط کشورهای عضو غیر اوپک با روند رشد مواجه باشد و ترکیب تراز فراورده های نفتی در سال ۲۰۳۰ از رشد بسیار خوبی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: ذخائر اثبات شده نفت جهان در حوزه اوپک از غیر اوپک بیشتر است و کشورهای عضو اوپک مسئولیت بیشتر دارند و نیاز به سرمایه گذاری است و ۸۱ درصد ذخائر اثبات شده جهان در بین کشورهای عضو اوپک است و از این میزان ۶۵ درصد بوسیله کشورهای خاورمیانه، متاسفانه ظرفیت های لازم در جهت استفاده بهتر در فراهم نشده است.
مدیر عامل بانک ملت تصریح کرد: در نظام بانکداری تا سال ۸۸  بانکی در کشور وجود نداشت که آشنایی و تخصص لازم در حوزه نفت را داشته باشد و الان هم خیلی محدود است گرچه گام های جدی برداشته شده است اما مشکل داریم .
وی تاکید کرد: یکی از محورهای توسعه صنعت نفت حوزه مالی است باید در کشور مورد توجه قرار گیرد در حال حاضر اقدامات خوبی انجام گرفته، باید نظام بانکی کشور مسئولیت بیشتری از خود نشان دهد.
دیواندری با بیان اینکه کشورهای فعال در عرصه نفت تلاش می کنند تا سال ۲۰۳۰ عرضه نفت را افزایش دهند افزود: کشورهای عضو اوپک رقم ۱۰ میلیون بشکه تا سال ۲۰۳۰ را افزایش خواهند داد و از ۲۹ میلیون بشکه در روز به ۳۹ میلیون بشکه ارتقا پیدا خواهند کرد.
مدیر عامل بانک ملت اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته کشورهای عضو اوپک تا سال ۲۰۲۴ در مجموع ۱۴۰ پروژه را با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد دلار در بخش بالادستی انجام خواهند داد و کشور ما با تجهیز منابع مالی و سایر الزامات می تواند جایگاه خود را حفظ کند و در خصوص ظرفیت سازی بخش بالادستی کشورهای عضو اوپک تا سال ۲۰۲۴ تصمیم دارند۳ میلیون بشکه به ظرفیت اوپک اضافه کنند.
دیواندری اظهار داشت: در بخش بالادستی نفت جهان پیش بینی شده که ۳ هزار میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۳۵ توسط کشورهای غیر عضو اوپک انجام شود در این صورت جایگاه اوپک تنزل پیدا خواهد کرد و نیاز کشورهای عضو اوپک سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار است.
وی تاکید کرد: بررسی فرصت ها و چالش ها نشان می دهد شاخص های عمده اقتصاد ایران حاکی از آن است که ما به لحاظ تولید ناخالص داخلی ۹۲۹ میلیارد دلار ppm، رتبه هیجدهم را داریم و رشد ناخالص ۱۴۲، تولید ناخالص داخلی سرانه ۹۹، تولید روزانه نفت ۵، تولید روزانه گاز ۵، مصرف روزانه گاز ۴، مصرف روزانه نفت ۱۴، ذخائر اثبات نف ۴، ذخائر اثبات گاز ۲، صادرات روزانه نفت ۳ف صادرات روزانه گاز ۲۵ ، واردات ۳۸ و صادرات رتبه ۳۴ را دارا هستیم.
وی اظهار داشت: کشور ما از نظر تولید و عرضه و توسعه اقتصاد نفت از ظرفیت های بالایی برخوردار است و محدودیت بین المللی نمی تواند به صادرات نفت کشور لطمه وارد کند درست است که کشور ما بزرگترین مصرف کننده است و اقتصاد داخلی جواب سرمایه گذاری را می دهد. ارزش افزوده اقتصاد کشورمان ۵۰ درصد است و اگر در بخش پایین دستی بصورت زنجیره ای حرکت کنیم می توانیم سهم کشور را افزایش دهیم.
وی به چشم انداز صنعت نفت در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: حفظ جایگاه ظرفیت دومین تولید کننده نفت خام در اوپک، دستیابی به جایگاه دوم جهانی در تولید گاز طبیعی، دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ ظرفیت پایش، ارزش تولید مواد و کالاهای پتروشیمیایی و نیل به جایگاه نخست فناوری در برنامه توسعه درج شده است و جز اهداف صنعت نفت است و سرمایه گذاری تجهیز منابع و طراحی مدل های جدید برای ورود بخش خصوصی از دیگر برنامه های این سازمان به شمار می رود.
دیواندری تصریح کرد: در هیچ مقطعی در دروان رونق مشکل نداشتیم منابع مالی به صنعت نفت تجهیز نشده بنابراین در حوزه مالی باید توجه اساسی صورت گیرد دوران محدودیت ها کوتاه است و به زودی سپری خواهد شد بایستی آینده را ببینیم و این سرمایه ملی متعلق به نسل های فعلی و آینده را به نحو احسن استفاده کنیم موضوع امکانات و افزایش ثروت ملی امکانپذیر است موقعی که چرخه مدیریت را صحیح هدایت کنیم.
وی بهبود، ارتقای ساختار مالی شرکت های تابع و پیمانکاران در جهت استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و افزایش ظرفیت منابع مالی همچنین ایجاد ساختار لازم برای آماده سازی هر یک از پروژه ها به صورت مستقل در بازار سرمایه و بازار پول به منظور تامین مالی مناسب از طریق انتشار اوراق  و پذیره نویسی را از جمله روش های تامین مالی برای شرکت ها و پروژه ها برشمرد.
مدیر عامل بانک ملت تصریح کرد:۳۲۰ میلیارد تومان در نظام بانکی نقدینگی وجود دارد این منابع کجاست و ممکن است در جای خودش به خوبی استفاده نشده باشد همین عوامل است که مشکل ایجاد می کند و نگرانی ها را بوجود می آورد باید جذابیت ایجاد کنیم و افق دید را توسعه دهیم و منابع شرکت را تقویت و حفظ کنیم حدود ۱۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت کشور در بانک های خارج است اگر ده درصد منابع در کشور هزینه شود کمک قابل توجهی به توسعه اقتصاد کشور می کند. باید افق دید را وسیع تر کنیم و با حفظ منابع به سمت شکوفایی صنعت گام برداریم.  
وی به پیشنهادها و راهکارهای توسعه صنعت اشاره کرد و افزود: استفاده از ابزار های تامین مالی اسلامی در شرکت ها و پروژهای بالادستی مانند صکوک، اوراق اجاره و استصناع کمتر در صنعت نفت استفاده شده است باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر عامل بانک ملت از تشکیل صندوق از طریق سپرده گذاری مشترک بانک مرکزی و بانک ها خبر داد و گفت: خوشبختانه نزدیک ۶ میلیارد دلار از طریق این صندوق جذب شده که از این میزان ۲٫۵ میلیارد سهم بانک مرکزی و ۳٫۵ میلیارد دلار بانک ملت بوده که جذب شده است.
وی به ایجاد صندوق از طریق سپرده گذاری مشترک بانک ها و صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: ایجاد این صندوق در کشور هنوز شکل نهایی به خود نگرفته و با پیگیری وزیر نفت حدود ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملت در نظر گرفته شده است که به زودی در اختیار پروژه ها قرار خواهد گرفت.   
دیواندری ایجاد صندوق ارزی و ریالی جهت جذب منابع از بازار پول و سرمایه با وثایق معتبر را راهکار اساسی دیگر برشمرد و گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز در کشور به غیر از سرمایه بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار اسکناس در دست مردم است باید از دست مردم گرفت و با دادن نرخ های مناسب این سرمایه ها را در توسعه پروژه ها بکار گیریم.    
وی انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام برای پروژه های در حال انجام نفت و گاز که بازدهی بالایی دارند همچنین استفاده از ظرفیت های بازار سوم فرابورس در تامین مالی پروژه ها و استفاده از ظرفیت خصوصی سازی شرکت های تابعه به منظور افزایش سرمایه و افزایش ظرفیت تامین مالی را جمله راهکارها و پیشنهادات اساسی دیگر ذکر کرد./ر 
گزارش:حبیبه رحیمیان 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.