تخلفات نامزدها در بررسی صلاحیت‌ آنها مد نظر قرار گرفته و قابل پیگیری قضائی است

۲۱اردیبهشت،

یک عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تخلفات نامزدها در بررسی صلاحیت‌های آن‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حسینعلی امیری دربارهٔ تخلفات نامزدها پیش از اعلام صلاحیت‌ها با بیان اینکه تخلفات نامزدها دو دسته است گفت: یک دسته از تخلفات جرم است. یعنی قول و فعل یک نامزد مستلزم یک عمل مجرمانه است مانند اینکه نامزدی تهمت، افترا و یا اتهام بزند. این دسته از تخلفات علاوه بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت در دادگستری هم قابل پیگیری است.
این عضو شورای نگهبان دربارهٔ دسته دوم تخلفات نیز گفت: بعضی از تخلفاتی که در جریان انتخابات صورت می‌گیرد جنبه مجرمانه ندارد بلکه تنها نقض یک مقرره عمومی است مانند تبلیغات زودهنگام. این جرم نیست و در دادگاه قابل پیگیری نیست اما یک تخلف انتخاباتی است و در بررسی صلاحیت‌ها نیز مد نظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد. باید بین این دو دسته از تخلفات فرق قائل شویم.
وی همچنین در توضیح اصل ۱۱۶ قانون اساسی که عنوان می‌کند نامزدها باید پیش از انتخابات اعلام آمادگی کنند گفت: این اصل می‌گوید که نامزدها باید اعلام آمادگی کنند و در موعد ثبت نام هم بروند و نام نویسی کنند ولی این اصل مجوز تبلیغات نمی‌دهد. مهلت تبلیغات در قانون انتخابات ریاست جمهوری قید گردیده است. شورای نگهبان هرآنچه که مصداق خلاف قانون باشد را در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی در نظر خواهد گرفت.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.