“تخلیه و بارگیری” ۷۵ میلیون تن کالا در “بندر شهید رجایی”/ ترانزیت غیرنفتی ۱۷۵درصد رونق یافت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مروری بر کارنامه یکساله بزرگترین بندر تجاری ایران به روایت آمار

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ثبت رقم ۷۵ میلیون تنی عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا و رونق چشمگیر ۱۷۵ درصدی حجم ترانزیت کاهای غیرنفتی در کارنامه عملیاتی بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال قبل خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، “سید علی استیری” ضمن اشاره به عملکرد مجتمع بندری شهید رجایی طی دوازده سال ۹۲ گفت: طی سال قبل، در مجموع ۷۵ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۷۹۳ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که مقایسه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل (معادل ۷۰ میلیون تن) بیانگر رشد شش درصدی این بخش از فعالیت های بندری است.

وی اضافه کرد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر طی یکسال قبل، ۵۰ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۲۲۵ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۶۸ تن اختصاص به مواد نفتی دارد که به ترتیب ۶ و ۷ درصد افزایش یافته است.

رونق ۱۷۵درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی

عضو هیأت عامل سازمان بنادر کشور و سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی دوازده ماهه سال ۹۲ را دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۷۰۷ تن اعلام کرد و از ثبت نرخ رشدی ۱۷۵درصدی در این رابطه خبر داد.

استیری همچنین در ادامه به افزایش ۳۰درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران اشاره و میزان آن را ۳۰ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ تن عنوان کرد.

وی بیان کرد: در همین مدت، همچنین ۱۴ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۱۸ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۹ میلیون تن) کاهش ۲۳ درصدی را نشان می دهد.

رشد ۳۲ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۳۲ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: طی یکسال قبل تاکنون، ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۹۷۹ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.

به گفته استیری، یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۹۷۲ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ۲۵۴ هزار و ۵۲۷ تن از این مواد نیز ترانزیت شده است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۲۵ TEU کانتینر در بزرگترین و پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی دوازده ماهه سال ۹۲، خبر داد.

افزایش ۱۰ درصدی پهلوگیری کشتی ها

وی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال قبل میزبان ۳هزار و ۹۶۴ فروند کشتی با تناژهای مختلف بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن (۳هزار و ۶۰۰ فروند) افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

استیری در ادامه خاطرنشان کرد: از این میزان کشتی پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، ۳هزار و ۱۷۵ فروند شناور بالای هزار تن وزن داشته اند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین گفت: طی یکسال قبل، تردد یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۷۱۶ دستگاه کامیون و معادل ۹هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن دراین بندر به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و با ۴۸۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا برخوردار است.

این بندر ضمن بهره مندی از ۴۰پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور، با ظرفیت ۶ میلیون TEUکانتینر در سال، بیش از ۵۵ درصد حجم کل صادرات و واردات ایران و تخلیه را پشتیبانی کرده و بارگیری حدود ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور را بر عهده دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.