تخلیه هیجان هسته‌ای از بازار ارز

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: چند روز پس از توافق ژنو، بازار ارز رفته‌رفته به روند عادی معاملات بازمی‌گردد و به‌نظر می‌رسد شرایط کاملا تحت کنترل بانک مرکزی پیش می‌رود.

بازار ارز با دوران میدان‌داری سوداگران فاصله گرفته است و حتی دلالان و صرافان هم به میدان‌داری بانک مرکزی در کنترل قیمت انواع ارز اعتراف می‌کنند.میدان فردوسی تهران به‌عنوان نبض بازار ارز دیروز در مقایسه با روزهای قبل از آن آرامش بیشتری را تجربه کرد. صرافان اعداد بزرگ‌تری را روی تابلوها درج کردند تا فعالان بازار از ردپای بانک مرکزی در کنترل قیمت‌ها سخن بگویند. قیمت دلار که روز دوشنبه تحت‌تأثیر توافق هسته‌ای تا ۲هزار و ۸۸۵تومان پایین آمده بود، دیروز با تخلیه آثار روانی در مدار صعودی قرار گرفت و تا ۲هزار و ۹۴۵تومان بالا رفت. صرافی‌ها با اینکه تابلوی خود را به‌روز کرده بودند اما سطح معاملات خود را به حداقل رسانده بودند. یکی از دلالان در خیابان فردوسی می‌گفت که بانک مرکزی در این چند روز عرضه دلار به صرافان را به حداقل رسانده و دست آنها را در عرضه بسته است تا قیمت بیش از این پایین نیاید.

اظهارنظر قبلی رئیس‌کل بانک مرکزی که ۲هزار و ۹۰۰تومان را کف قیمت دلار عنوان کرده بود، برای فعالان بازار به‌عنوان شاخص اطمینان شناخته می‌شود. شاید به همین سبب دلال‌های چهارراه استانبول از خرید دلار استقبال می‌کردند. دیگر نمی‌توان گفت که بازار ارز فروشنده است. دیروز حتی از فروشندگان معمول بازار هم خبری نبود و دلالان برای جلب مشتری با یکدیگر رقابت داشتند. رسیدن قیمت خرید دلار به ۲هزار و ۹۲۰تومان برای دلالان خوشایند بود چراکه اکثر آنها معتقد بودند بار دیگر دلار به سطح ۳هزار تومان بازمی‌گردد.

به‌نظر می‌رسد دارندگان ارز هم به این تحلیل رسیده‌اند که بانک مرکزی افول قیمت دلار را به صلاح اقتصاد نمی‌داند و از ریزش آن جلوگیری می‌کند چراکه آنها نیز تمایل به فروش دلار نداشتند و فقط به پرس و جو در میان دلالان می‌پرداختند. یک دلال ارز می‌گوید که همه‌‌چیز دست دولت است. اگر دلار بسیار پایین بیاید برای دولت هم ضرر دارد. برای همین حواسشان به بازار هست تا قیمت کنترل شود.

این فعال بازار دنباله کلامش را اینچنین گرفت: با این شرایط دلار به قیمت قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد. بالاخره دولت موفق شده بعد از مدت‌ها مقداری از دلارهای ایران را برگرداند؛ حالا نمی‌خواهد که این دلارها را ارزان بفروشد.یکی دیگر از معامله‌کنندگان ارز که به غیر از دلار، یورو و پوند هم خرید و فروش می‌کند، گفت: اینکه می‌گویند ارزهای خانگی به بازار آمده هم صحت ندارد. هنوز ۴ملیارد دلار دیگر باقی مانده. در این مدت فقط مردم عادی که ارزهای اندک داشتند، آن را فروخته‌اند و آنهایی که ارزهای کلان دارند همچنان نگه داشته‌اند. حرفه‌ای‌ها در این شرایط ارز خود را نمی‌فروشند.

(منبع: روزنامه همشهری)


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.