تخم مرغ به شانه ای ۱۰ هزار تومان هم خواهد رسید


تخم مرغ به شانه ای ۱۰ هزار تومان هم خواهد رسید

۱۴:۴۲ (سه شنبه ۹ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

گله های جوان مرغ های تخم گذار در حال نابودی است و اگر از تولید تخم مرغ حمایت نشود تا مدتی دیگر باید تخم مرغ را شانه ای ۱۰هزارتومان بخریم.

تعلل دولت درحمایت از صادرات تخم مرغ وبی ثباتی درسیاستهای حمایتی از تولید و صادرات امروزه به یکی از چالش های پیش روی تولید کنندگان تخم مرغ تبدیل شده است ، تولیدکنندگانی که از اجرای سیاستهای باثبات وصادراتی ناامید شده اند به انهدام گله های مرغ تخم گذار راضی شدند ، به منظور بررسی وضعیت تولید،قیمت و صادرات این کالا با مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار میهن ،معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت ویک عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس گفت و گو کردیم .آنچه درذیل می خوانید ماحصل این گفت و گوست:
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم شورای اسلامی در این باره گفت: متاسفانه زنجیره تولیددر کشور ایراد دارد و مسیر مناسبی برای عرضه و تولید وجود ندارد.
“یونس اسدی”  اظهار داشت: اگر زنجیره تولید در کشور ایرادنداشته باشدوتولید به میزان کافی باشد قیمت کالاها با یک اظهار نظر بالاو پایین نمی رود.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس هشتم افزود: دربازار تخم مرغ هم تولید کننده و هم مصرف کننده ضرر می کند و تنها دلالان سود می برند.
وی افزود:تا زمانی که برنامه ریزی برای تولید نداشته باشیم واسطه ها ودلالان سود خواهند برد.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم با تاکید بر اصلاح چرخه تولید و مصرف گفت: قیمت نهاده های تولید بالاست و در راستای حمایت از تولید بسته مناسبی تدوین نشده است.
تخم مرغ به شانه ای ۱۰ هزار تومان هم خواهد رسید
در این باره همچنین مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن با انتقادنسبت به تعلل درابلاغ سیاستهای صادراتی تصریح کرد:مرزها برای صادرات همیشه باید باز باشد و دولت باید سیاستش در این باره را تغییر دهد و سیاستهای با ثباتی را در این باره اتخاذکند.
هدایت الله اصغری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه حذف عوارض ۷۰ درصدی صادرات تخم مرغ دربهمن ماه سال قبل و ابلاغ آن در اردیبهشت سال جاری گفت: با توجه به اینکه عوارض ۷۰ درصدی صادرات تخم مرغ بسیاردیرلغو شد صادرات معنی داری انجام نشده است که بتوان میزان آن را اعلام کرد.
به گفته وی زمانی که عوارض ۷۰ درصدی صادرات تخم مرغ در کشور لغو شد، ترکیه ظرف کمتر از یک روز ۱۳ دلار قیمت تخم مرغ را در بازار کاهش داد تا بتواند بدینوسیله بازار صادرات این محصول را قبضه کند و تا حدودی هم موفق شده است. 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن با انتقاد از بی ثباتی در اعمال سیاستهای حمایت از صادرات تصریح کرد: هیچ مصرف کننده خارجی کمتر از ۶ ماه قرارداد واردات تخم مرغ به کشورش را نمی بندد از این رو روند صادرات باید دایمی باشد.
اصغری با تاکید بر این که دولت تنظیم بازار را از صفر تا صد به تشکل ها واگذار کند اظهارداشت: تولیدکنندگان هم تعهد خواهند داد که قیمت کف و سقف را به نحوی تنظیم کنند که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده سود ببرد.
وی با تاکید بر این که تخم مرغ را بیش از یک سال نمی توان در سردخانه ذخیره کرد گفت: در حال حاضر۳۰ تا ۴۰ هزار تن ذخیره تخم مرغ داریم .
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن با بیان اینکه هم اکنون تخم مرغ در بازار وضعیت خوبی ندارد، درباره قیمت تخم مرغ گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۱۳۰۰ تومان است درحالی که قیمت تمام شده هرکیلوگرم تخم مرغ از نظر کارشناسان وزارت جهادکشاورزی ۲۷۵۰ تومان است.
وی‌تاکید کرد: مرغداری ها در حال حذف گله های جوان مرغ های تخم گذار هستند و اگر روند سیاست های دولت حمایتی نباشد تخم مرغ به شانه ای ۱۰ هزار تومان هم خواهد رسید.
انباشت تخم مرغ داریم
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص هشدارمدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار نسبت به انهدام گله‌های مرغ تخم‌گذار به دلیل تعلل دولت گفت: میزان تولید تخم‌مرغ در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتیب ۷۶۷ و ۶۹۶ هزار تن بوده و پیش‌بینی تولید برای سال نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان متولی تولید به میزان ۸۲۰ هزار تن برآورد شده است.
“ضیغمی”در گفتگو با خانه ملت  افزود: از آنجا که میزان تولید تخم‌مرغ طی شش ماهه اول سال با مصرف آن نسبت معکوس دارد همواره با مقداری انباشت مواجه است. در رهگذر جلسات و هماهنگی‌های صورت گرفته، صادرات کالای موصوف یکی از گزینه‌های تأثیرگذار برای برون رفت از وضع موجود می‌باشد که هم‌اکنون مجدانه در دست اقدام و پیگیری است و در عین حال شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز به روش معمول سنوات گذشته، تمهیدات لازم را در دست بررسی دارد.
استفاده از تخم‌مرغ برای جامعه مهم و حیاتی است. طبق کار کارشناسی میزان مصرف گوشت قرمز در دهک بالا و پایین جامعه (غنی‌ترین و فقیرترین فرد) ۲۰ به ۲ است یعنی غنی‌ترین فرد جامعه ۱۰ برابر افراد فقیر گوشت مصرف می‌کند اما در مورد تخم مرغ این رقم ۲ برابر است، مفهوم آن این است که تخم‌مرغ غذای افراد متوسط به پایین است.از سوی دیگر این محصول ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد، دارای پروتئینی است که به تمام طیف افراد جامعه از مسن‌ترین تا جوانترین و چاق‌ترین تا لاغرترین افراد توصیه می‌شود به طوری که بارها گفته شده هر فرد سالم باید یک عدد تخم‌مرغ در روز مصرف کند، سالانه ۷۵۰ هزار تن تخم مرغ در کشور مصرف می‌شود که نقش بسیار مهمی در سبد غذایی خانوارها به ویژه اقشار متوسط به پایین جامعه دارد.

.

.

.

.

.

.

.

اکو نیوز


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.