تداعی صحنه‌های کربلا با هنر نمایشی تعزیه

۲۷ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

عضو انجمن تعزیه ایرانیان معتقد است، تعزیه هنری نمایشی است که با تداعی و تجسم صحنه‌‎های کربلا اثرگذاری و جاذبه بسیاری بر روی مخاطب خود دارد.

احمد عزیزی در رابطه با تعزیه و اجرای این هنر نمایشی در محرم iبه خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: تعزیه خانی را از سنین کودکی و با تشویق‌های پدرم (استاد تقی عزیزی) آغاز کردم.

تعزیه خوان پیشکسوت با اشاره iبه همکاری‌های متعدد با جشنواره آیینی- سنتی گفت: آخرین اثرم اجرای تعزیه “عمربن عبدود” و اجرا در سومین جشنواره مالکدلان بود، همچنین در برنامه محفل “مهر و ماه” در محوطه تئاتر شهر ماه رمضان سه شب تعزیه شهادت امام علی(ع) را اجرا کردیم.

وی در پاسخ iبه این پرسش که اجرای تعزیه در خارج از کشور هم با استقبال روبرو می‌شود بیان کرد: سال ۷۰ با همراهی گروهی iبه سرپرستی داود فتحعلی بیگی و استاد هاشم فیاض در جشنواره اونیون فرانسه تعزیه اجرا کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد.

عضو انجمن تعزیه ایرانیان با اشاره iبه اینکه تعزیه هنر نمایشی و آیینی-سنتی است که با ادبیات، موسیقی و شعر همراه است و با تجسم صحنه‌های کربلا تاثیرگذاری و جاذبه بسیاری برای مخاطب دارد. فرم خواندن اشعار، پوشش‌ها، حرکات و موسیقی تعزیه خاص است.

وی تعزیه، نقالی، ائمه خوانی و پرده خوانی را از جمله آیین‌های نمایشی در ماه محرم دانست و عنوان کرد: تعزیه مختص محرم نیست و حداقل iبه تعداد روزهای سال مراسم تعزیه قابل اجرا داریم که تعدادی از آنها تعزیه عاشئرایی بوده و مابقی غیر عاشورایی می باشند. در روز تولد ائمه نیز مراسم تعزیه اجرا می‌شود همچنین تعزیه کمدی هم داریم از جمله تعزیه مختار.
عزیزی تصریح کرد: تعزیه از قدیم iبه صورت قرار گرفتن مردم دور سن گرد اجرا می‌شده زیرا در این هنر نمایشی ارتباط با مردم باید نزدیک باشد، همچنین دکور و امکانات بسیاری برای اجرای آن لازم نیست.

وی با اشاره iبه فعالیت انجمن تزیه ایرانیان در حفظ این هنر آیینی و سنتی گفت: انجمن تعزیه ایرانیان حاوی ۱۸۰۰ عضو در سر تا سر ایران است و برای آموزش این هنر iبه طور تخصصی iبه علاقه‌مندان تلاش می‌کند، اما هنوز این انجمن مکان ثابتی برای انجام فعالیتهای خود ندارد.

عزیزی بیان کرد: مدیر هیئت مدیره انجمن داود فتحعلی بیگی صحبت‌هایی برای برای اختصاص مکانی مجاور تماشاخانه سنگلج iبه انجمن کرده‌اند تا در این مکان هر هفته تعزیه خوانی و برگزاری کلاس برای هنرآموزان انجام شود تا این هنر iبه دست فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.