تداوم تلاش سناتورهای آمریکایی برای اعمال تحریم‌ علیه ایران

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
یک سناتور دموکرات عالی رتبه آمریکایی گفت که با وجود تهدید کاخ سفید دربارهٔ وتو کردن لایحه تحریم‌های تازه علیه ایران، وی این طرح را به پیش خواهد برد.

چاک شومر، سناتور دموکرات عالی رتبه آمریکایی روز جمعه در گفت‌وگو با پایگاه خبری ” بازفید” گفت: ما در حال حاضر آن را معرفی کرده‌ایم. باید ببینیم چه می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ طرح تحریم‌های تازه علیه ایران مورد حمایت سناتور باب منندز، سناتور دموکرات نیو جرسی و سناتور مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالات ایلینویز آمریکا به همراه شومر که نماینده نیویورک است،‌قرار دارد.

اگرچه دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا خواستار توقف گفت‌وگوها دربارهٔ تحریم‌های تازه در مدت زمانی که ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق نهایی تلاش می‌کنند شده است، طرح سنا ترتیبی می‌دهد که در پایان دوره شش ماهه مذاکرات اگر توافق نهایی حاصل نشد یا اگر ایران توافقات را نقض کرد، تحریم‌های تازهی علیه تهران اعمال شود.

جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز پنجشنبه تاکید کرد که اگر طرح تحریم‌های تازه توسط کنگره برای باراک اوباما فرستاده شود، از میز رییس جمهور آمریکا فراتر نخواهد رفت.

کارنی گفت: به عقیده ما این اقدام ضروری نیست و اگر اجرایی شود،‌رییس جمهور آن را وتو خواهد کرد.

شومر گفت که از آن زمان تاکنون هنوز با اوباما صحبت نکرده است، ولی افزود که روز پنجشنبه دربارهٔ مسئله تحریم‌ها با دنیس مک‌دانو، رییس ستاد کاخ سفید گفت‌وگو کرده است.

وی هرگونه شکافی بین کاخ سفید و خود را انکار کرد و گفت که از دیدگاه مذاکره دربارهٔ توافق موقتی با ایران حمایت می‌کند، “ولی فکر نمی‌کنم کاهش تحریم‌ها منطقی باشد”.

شومر با نادیده گرفتن تاکید ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش گفت: ما در این زمینه با آنها اختلاف نظر داریم. بسیاری از ما معتقدیم که تشدید تحریم‌ها و نه کاهش آنها بهترین راه برای برقراری صلح و متقاعد کردن ایران برای کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای است.

رویترز نیز به نقل از دستیاران سنای آمریکا گزارش داد که با وجود تهدید وتو کاخ سفید، هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا روندی را آغاز کرده است که به سنا اجازه می‌دهد رای‌گیری برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای را ماه میلادی آینده انجام دهد.

دستیاران و قانونگذاران آمریکایی گفتند که رید قانون شماره ۱۴ را برای طرح تحریم‌ها به کار گرفته است که به وی اجازه می‌دهد پروسه معمولی مطرح کردن یک طرح برای رای‌گیری سنا از طریق کمیته را دور بزند.

سخنگوی رید برای اظهار نظر در این زمینه در دسترس نبود.

به گزارش رویترز، این اقدام رید زمینه را برای درگیری احتمالی بین بیش از ۲۵ سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی که طرفدار طرح تحریم‌های تازه علیه ایران می باشند با دولت باراک اوباما و حامیانش در کنگره‌،از جمله سران دموکرات ۱۰ کمیته سنای آمریکا فراهم می‌کند.

طبق طرحی که روز پنجشنبه معرفی شد اگر ایران توافق موقتی ژنو را نقض کند یا نتواند به یک توافق جامع و نهایی دست یابد،‌ تحریم‌هایی علیه نفت ایران و بعضی صنایع دیگر اعمال می‌شود.

این طرح در عین حال به دولت آمریکا یک سال وقت می‌دهد تا مسیر دیپلماتیک را در قبال ایران دنبال کند،‌چیزی که به ادعای طرفداران این طرح مفاد توافق موقتی را نقض نمی‌کند.

دولت آمریکا تاکید دارد که تحریم‌های تازه به مذاکرات هسته‌ای با ایران آسیب می‌زند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد که هرگونه لایحه تازه تحریم‌ها مذاکرات هسته‌ای را خواهد کشت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.