تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان باعث نگرانی کشورهای منطقه است

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی عصر چهارشنبه به وقت محلی با حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل دیدگاههای کشورمان را درخصوص آخرین تحولات مربوط به افغانستان و ضرورت خروج نیروهای نظامی خارجی ازآن کشور تاکید کرد.

وی افزود : بیش از یک دهه از حضورنیروهای خارجی در افغانستان می گذرد واین مسئله باعث نگرانی های امنیتی برای کشورهای همسایه و منطقه شده است.

نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد ما بر این باوریم که حضور بلندمدت بین المللی درافغانستان نباید به حضور طولانی مدت نیروهای خارجی و تاسیس پایگاه های نظامی درآن کشور بینجامد زیرا هر اندازه حضور نظامی و امنیتی خارجی طولانی تر شود، بی ثباتی نیز در این کشور نیز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات مقام های افغانی که به همسایگان خود اطمینان داده اند که حضور بلند مدت نیروهای خارجی تهدیدی برای همسایگان افغانستان محسوب نخواهد شد، گفت : مواردی مانند تجاوزهواپیماهای بدون سرنشین به آسمان ایران را شاهد بوده ایم که این مسئله باعث نگرانی های امنیتی شده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: قاچاق مواد مخدر نه تنها کشورهای همسایه افغانستان بلکه سایر نقاط دنیا را مورد تهدید قرار می دهد و بر توسعه کشورها تاثیر منفی می گذارد.

خزاعی به تلاش های همه جانبه و گسترده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر اشاره کرد وگفت :۳۰ هزار نیروی نظامی و انتظامی در طول مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان مستقر شده اند تا مانع از قاچاق موادر مخدر شوند.

وی تاکید کرد همچنین موانع و فعالیت های اطلاعاتی و نقاط بازرسی در این مناطق گسترش تقویت شده اند تا مانع تحرک قاچاقچیان شوند.

نماینده دائم کشورمان یادآور شد : بیش از ۴۰۰ کیلومترموانع مرزی، ۸۰۰ کیلومتر کانال عمیق و ۹۰ کیلومتر دیوار سیمانی و ۱۴۰ کیلومتر موانع و سیم خاردار بخشی از تلاش های ایران برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از مرزهای مشترک ایران با افغانستان است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل شاهد تلاش های گسترده ایران درزمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بوده است، گفت: برای موفقیت در امر مبارزه با مواد مخدر نیاز به بازنگری در سیاستگذاری ها و برنامه های منطقه ای و بین المللی داریم.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در پایان بار دیگر بر عزم و تعهد جدی ایران برای مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک معضل و نگرانی جهانی تاکید کرد.

اروپام ۱۹۰۸/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۴۱۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.