تداوم سیر نزولی شاخص های بورس وال استریت و اختلاف تحلیل ها

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عدم اطمینان بازار از روند اقتصاد ایالات متحده

در حالی که شاخص های سهام از عملکرد ضعیف شان در ماه ژوئن که به سبب هراس از چگونگی اجرای برنامه های پولی بانک مرکزی رخ داده بود، بهبود یافتند، از هفته ی قبل بار دیگر بازار با افزایش نرخ بازده ی اوراق خزانه دچار افت شده است

خبراقتصادی:روز دوشنبه، شاخص های بورس سهام وال استریت متعاقب نوسان بازار مبادلات سقوط کردند. عملکرد بخش های انرژی و مالی سبب افت شاخص s&p 500 گردید و بهره ی اسناد خزانه به بالاترین رکوردش در دو سال اخیر رسید.

میانگین صنعتی داوجاونز با ۷۰٫۷۳ واحد کاهش یا ۰٫۵ درصد به ۱۵۰۱۰٫۷۴ واحد رسید و ۲۳ مورد از عناصر تشکیل دهنده اش به قلمرو قرمز فرود آمد.

شاخص s&p 500 با ۹٫۷۷ واحد کاهش یا ۰٫۶ درصد به ۱۶۴۶٫۰۶ واحد رسید.

این چهارمین جلسه ی پیاپی بود که شاخص های s&p 500 و میانگین صنعتی داوجاونز سقوط کردند. از ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۲ تاکنون که بازار با پنج جلسه ی افت پیاپی مواجه شده بود، شاهد چنین سیر نزولی طولانی مدتی نبوده ایم.

بیش از ۶۴۰ میلیون سهم در بازار بورس نیویورک مبادله شد و حجم ترکیبی به بیش از ۲٫۸ میلیارد رسید. شاخص ترکیبی نزدک ۱۳٫۶۹ واحد یا ۰٫۴ درصد سقوط کرد و به ۳۵۸۹٫۰۹ واحد رسید.

رندی فردریک، مدیرعامل تجارت فعال در مرکز تحقیقات مالی شواب در آوستین تگزاس می گوید: از آن جا که نرخ بازده ی اوراق خزانه ی میان مدت (ده ساله) به سطح ۳ درصد رسیده است، به نظر می رسد که نرخ بهره سیر صعودی گرفته است.

نرخ بازده ی اوراق خزانه دارد به رکورد سال ۲۰۱۱ خود نزدیک می گردد. بازده ی اوراق خزانه ی میان مدت (ده ساله) سه واحد یا ۰٫۰۷ درصد افزایش یافت و به ۲٫۸۹ درصد رسید.

افزایش نرخ بازده این اوراق می تواند سهام را به مسیر نزولی بیاندازد زیرا بازار از این می هراسد که با بالا رفتن هزینه های استقراض، فعالیت های اقتصادی کند شود. از بهار امسال که رئیس فدرال رزرو، بن برنانکی، اعلام کرد بانک مرکزی ممکن است در اواخر سال جاری اقدام به کاهش برنامه ی خرید ۸۵ میلیارد دلاری اوراق خزانه داری کند، بازده ی این اوراق سیری صعودی داشته است.

در حالی که شاخص های سهام از عملکرد ضعیف شان در ماه ژوئن که به سبب هراس از چگونگی اجرای برنامه های پولی بانک مرکزی رخ داده بود، بهبود یافتند، از هفته ی قبل بار دیگر بازار با افزایش نرخ بازده ی اوراق خزانه دچار افت شده است.

روز جمعه با سقوط شاخص های سهام، میانگین صنعتی داوجاونز و شاخص s&p 500 بزرگ ترین سقوط هفتگی خود را در سال جاری از سر گذارندند.

تحلیل گران هم اکنون در این باره بحث می کنند که آیا باید تصمیم بانک مرکزی برای زمان اجرای کاهش سیاست محرک پولی را عاملی منفی برای بازار سهام به حساب آورد.

جری وبمن، اقتصاددان ارشد در موسسه ی صندوق تامینی اوپنهایمر نوشته است: واکنش سرمایه گذاران به خبرها کاهش سیاست های پولی فدرال رزرو اغراق آمیز است زیرا خبرها خوب بالاخره تاثیری مثبت خواهد گذاشت.

اما فریدریک از موسسه ی شواب علاوه بر خبرها مربوط به برنامه ی زمانی کاهش سیاست های محرک پولی، تحدید تازه ی بودجه و افزایش ریاضت مالی در نتیجه ی برنامه ی کاهش کسری بودجه (sequester) را عوامل موثر دیگری می داند که شاخص های سهام را به منطقه ی قرمز کشانده اند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.