تداوم مذاکرات کره‌جنوبی و آمریکا دربارهٔ توافقنامه هسته‌یی غیرنظامی

۱۳خردادماه،

کره‌جنوبی و آمریکا به مذاکرات‌شان دربارهٔ یک توافقنامه همکاری هسته‌یی غیرنظامی که سئول خواستار ایجاد تغییراتی در آن و گرفتن حق تولید سوخت هسته‌یی خود هست، ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توافقنامه همکاری هسته‌یی که در حال حاضر بین کره‌جنوبی و آمریکا وجود دارد، در سال ۱۹۷۴ امضا شد و مدت زمان آن قرار بود در سال ۲۰۲۲ به پایان برسد، ولی دو طرف در ماه آوریل آن را دو سال تمدید کردند.

به گزارش روزنامه بانکوک پست، پارک رو بیونگ، مذاکره‌کننده اصلی کره‌جنوبی در مذاکره با آمریکا به طور تلویحی گفت که واشنگتن می‌تواند در این زمینه کمی کوتاه بیاید؛ چراکه اتحاد آمریکا و کره‌جنوبی نقطه محوری صلح و ثبات در آسیای شمال شرقی است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از پارک نوشت: من امیدوارم که این اتحاد بتواند در تجدیدنظر پیرامون توافقنامه هسته‌یی‌مان خود را نشان دهد.

وی این اظهارات را در گفت‌وگو با توماس کانتریمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه امنیت بین‌الملل و منع اشاعه بیان کرد.

به گزارش یونهاپ، کانتریمن گفت که واشنگتن «به یافتن راه‌حل‌های اقتصادی و فنی که به افزایش روابط دو کشور می‌انجامد، متعهد است».

کره جنوبی پس از دو سال مذاکره با آمریکا نتوانست اجازه این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هسته‌یی مصرف شده را در مذاکرات به دست آورد. به جای آن دو طرف ماه میلادی قبل توافق کردند که تاریخ توافقنامه فعلی را که آخرین بار در سال ۱۹۷۴ تغییر یافت، دو سال دیگر یعنی تا ماه مارس سال ۲۰۱۶ تمدید کنند.

این توافقنامه سئول را از بازفرآوری سوخت مصرف شده باز می‌دارد؛ زیرا این کار می‌تواند پلوتونیوم را که برای ساخت سلاح هسته‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید کند.

سئول از واشنگتن می‌خواهد به این کشور اجازه استفاده از یک فناوری اشاعه مقاوم را برای غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت اتمی مصرف شده به کار گیرد، ولی واشنگتن ظاهرا به سبب نگرانی‌ها دربارهٔ اشاعه هسته‌یی تمایلی به انجام این کار ندارد.

کره جنوبی که با افزایش ذخایر زباله هسته‌یی مواجه است و قصد دارد در حوزه صنعت هسته‌یی غیرنظامی به یک قدرت جهانی تبدیل شود امیدوار است که بتواند از فناوری پیروفرآوری که پلوتونیوم را در ترکیب با عناصر دیگر تولید می‌کند، استفاده کند.

کره جنوبی از آمریکا می‌خواهد که اجازه استفاده از این فناوری تازه را بدهد؛ زیرا این کشور بیش از ۱۰ هزار تن زباله هسته‌یی را در تاسیسات ذخیره خود انبار کرده است و انتظار می‌رود که ظرفیت این انبارهای ذخیره تا سال ۲۰۱۶ به پایان برسد.

برخی کارشناسان منع اشاعه هسته‌یی می‌گویند که پروسه پیروفرآوری تفاوت بسیاری از بازفرآوری ندارد و پلوتونیوم می‌تواند به سرعت به مواد تسلیحاتی تبدیل شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.