تدوین اولین برنامه ملی کنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت – ۰۳:۲۴:۳۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس واحد بیماریهای تنفسی وزارت بهداشت خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رییس واحد بیماریهای تنفسی وزارت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین اولین برنامه ملی کنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مهدی نجمی در نشست خبری روز جهانی اسم و آلرژی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به مطالعات گسترده در زمینه اپیدمولوژی آسم در ایران و جهان و بر اساس راهبردهای سازمان جهانی بهداشت، بررسی، مطالعه و تدوین اولین برنامه ملی کنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی در چند سال گذشته در دستور کار کمیته کشوری آسم و آلرژی قرار داشته است که در یکی دو ماه آینده شاهد اجرای آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهیم بود.
وی افزود: دراین برنامه راهبردی، سیاست های پیشگیری، تشخیص و درمان آسم در سطح کشور ارائه می شود و با افزایش آگاهی های عمومی و تخصصی در جامعه و کادرهای پزشکی،‌ کنترل عوامل خطر بروز و شیوع بیماری و پیشگیری اولیه از آسم و سایر بیماری های مزمن تنفسی امکان پذیر می شود.
رییس واحد بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت گفت: در شهرهایی که میزان آلاینده‌ها در آنان بیشتر است علائم آسم شیوع بیشتری دارد به عنوان نمونه شیوع این عوامل در شهر تهران تا ۳۵ درصد هم گزارش شده است البته این موضوع با تشخیص بیماری آسم تفاوت دارد.
وی تصریح کرد: بیش از یک و نیم میلیارد نفر در جهان به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند که یک پنجم از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ۳۰۰ میلیون نفر از آنها به آسم مبتلا هستند و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته به این میزان بیمار تا سال ۲۰۲۵ ، ۱۰۰ میلیون نفر افزوده می‌شود که جمعیت قابل توجهی از آنان کودکان و نوجوانان هستند.
وی در ادامه گفت: بیماری آسم آمار مرگ و میر بالایی ندارد اما موجب ناتوانی افراد می‌شود با این حال سالانه ۲۵۰ هزار نفر از مردم جهان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند در کشورهای جهان ۴ بیماری قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی بیشترین میزان مرگ و میر را به وجود می‌آورند.
نجمی بیان کرد: در کشور ما در سال ۱۳۸۳ مطالعه‌ای در ۲۹ استان کشور انجام شد بر اساس نتایج این مطالعات، در آن سال حدود ۲ هزار و ۷۱۲ نفر بر اثر ابتلا به آسم جان خود را از دست دادند، ‌هزینه اقتصادی این بیماری معادل با مجموع هزینه‌های بیماریهایی مانند ایدز و سل است و هم رتبه با دیابت و آلزایمر محسوب می‌شود.
وی نجمی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل بیماریهای مزمن تنفسی از جمله آسم گفت: بر اساس استراتژی‌های سازمان جهانی بهداشت در وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده‌ایم که برگزاری همایش روز جهانی آسم، تدوین کتاب‌هایی برای گروه‌های مختلف جامعه مانند دانش آموزان، پزشکان، پرستاران و برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله کارهای انجام شده است.
وی درباره استراتژی‌های اصلی این برنامه اظهار کرد: مهمترین استراتژی آن افزایش آگاهی و اطلاع رسانی درباره بیماریهای مزمن تنفسی به گروه‌های مختلف جامعه از افراد سالم گرفته تا مسئولان است. در این جهت آموزش گروه‌های جمعیتی خاص مانند دانش آموزان، مربیان بهداشت و گروه‌های در معرض خطر در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۹۱۵۲۴۳۹۴۰۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.