تدوین آئین‌نامه تبلیغات پیامکی و آهنگ‌ پیشواز

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال گفت: برای قانونمند شدن تولید محتوای موبایل با همکاری شرکت‌های تولیدکننده محتوا (cp) تا پایان تیر، آیین‌نامه‌ای آماده و تا پایان تابستان نیز تمام ۱۸ cp فعال، مجوز دار می‌شوند.
حسن علیزاده در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که «براساس اعلام رگولاتوری، شرکت‌های فعال در حوزه تولید محتوای موبایل، باید برای ساماندهی و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ مجدد اقدام کنند، آیا cpها برای این کار اقدام کردند؟» گفت: براساس قانون، مدیریت و نظارت بر محتوای ارسال‌شده از طریق تلفن همراه به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طبع مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه انجام و قوانینی وضع شده بود، اما نظارت کاملی که باید روی شرکت‌‌هایی که در حوزه محتوای موبایل فعالیت می‌کردند، نبود.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: با در نظر گرفتن آمارهای مختلف، به طور متوسط روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون پیامک توسط اپراتورهای تلفن همراه جابه‌جا می‌شود که این تعداد، بدون احتساب دیگر خدمات ارزش‌افزوده است.
علیزاده تاکید کرد: حوزه تولید محتوی، از حوزه‌هایی است که بسیار می‌تواند مورد استقبال مردم باشد و به طبع نظارت بر آنها نیز نیازمند ساز و کارهایی است که اگر نیمی از وزارت ارشاد را نیز بسیج کنیم نمی‌توانیم نظارت کافی را داشته باشیم، مگر اینکه مکانیزم‌های مشخصی را تدوین کنیم.

*تهیه آیین‌نامه نظارت بر محتوای موبایل با همکاری خود شرکت‌ها
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: نخستین کاری که در این زمینه انجام شد، این بود که جلسات مشترکی با cpها (content provider) ها گذاشتیم، شرکت‌هایی که در حوزه تولید محتوی فعالیت می‌کنند و از یک سو با اپراتورهای تلفن همراه و از سوی دیگر با وزارت فرهنگ سر و کار دارند.
وی افزود: از این شرکت‌ها دعوت و کارگروهی تشکیل شده است که می‌خواهیم با همکاری این کارگروه، آیین‌نامه‌ای برای بایدها و نبایدها، نحوه نظارت، چارچوب‌های کاری و موانع زمانی را مشخص کنیم.
وی در توضیح موانع زمانی گفت: یک سری ایام است که شرکت‌ها نباید در آن ایام برخی تبلیغات را انجام دهند.
وی با ذکر مثال دیگری، گفت: همچنین تبلیغات در حوزه پزشکی باید با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
وی افزود: همچنین آهنگ‌های پیشواز باید حتماً از آهنگ‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ باشد.

*نظارت بر cpها پسینی و پیشینی می‌شود
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت:‌ چند جلسه از این کارگروه تشکیل شده و در حال تهیه آیین‌نامه هستیم.
وی گفت:‌ درصدد هستیم که بخشی از نظارت را پسینی و بخشی را پیشینی کنیم.
وی توضیح داد: پیشینی از این جهت که قبل از انتشار محتوا و رسیدن به دست مردم، روی محتوا نظارت شود و باید و نبایدها اعمال شود و پسینی نیز از این جهت که پس از انتشار، محتوا مانیتور شود که آیا براساس چارچوب‌های تعیین‌شده بوده یا خیر.
وی گفت: قرار است نظارت‌های پسینی توسط خود cpها و براساس آیین‌نامه که در حال تدوین است، انجام شود.

*آیین‌نامه نظارت بر محتوا تا پایان تیر آماده می‌شود
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: تاکنون آیین‌نامه‌ مشخصی در حوزه تولید محتوا نداشتیم و قانون‌ها و آیین‌نامه به صورت کلی بود، اما هم‌اکنون به صورت مشخص در حال فعال شدن در حوزه cpها هستیم.
وی گفت: همچنان که اپراتور سوم محصولات و خدمات ارزش‌افزوده جدیدتری نسبت به ۲ اپراتور فعلی تلفن همراه ارائه خواهد کرد و طبیعتاً سیستم نظارتی کاملی نیاز دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با رایتل پیش از ورود به بازار، ارتباط خوبی وجود داریم و آنها محصولات‌شان را برای نظارت فرستاده‌اند، اما اگر تعداد همین محصولات زیاد باشد، برای نظارت مشکل پیدا می‌کنیم.
وی ادامه داد: مگر اینکه سازوکار نظارت و آیین‌نامه آماده شود که فکر می‌کنم تا آخر این ماه، آیین‌نامه آماده می‌شود.

*آیین‌نامه محتوا با نظر رگولاتوری نهایی می‌شود/ نظارت توام مرکز و رگولاتوری بر cp ها
علیزاده گفت: از سوی دیگر با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جلساتی را گذاشته‌ایم که قرار است این جلسات را ادامه دهیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، اظهار امیدواری کرد: فکر می‌کنم با همکاری cpها، همکاری بسیار خوبی در مورد نظارت بر محتوی خواهیم داشت.
علیزاده گفت: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کار گروه مشترکی با رگولاتوری دارد؛ زیرا آنها یک سری بحث‌های فنی و ما یک سری بحث‌های محتوایی داریم.
وی افزود: ما با همکاری cpها، آیین‌نامه مشترکی تهیه می‌کنیم، این آیین‌نامه را در جلسات با رگولاتوری نهایی خواهیم کرد و مرکز رسانه‌های دیجیتال و رگولاتوری به صورت مشترک بر cpها نظارت خواهند کرد.

*۱۸ تولید‌کنندگان محتوای موبایل در حال فعالیت‌اند
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: هم‌اکنون ۱۸ cp در حال فعالیت داریم.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت فرهنگی دیجیتال، مستلزم داشتن هویت حقوقی و داشتن هویت حقوقی مستلزم داشتن مجوز مؤسسه فرهنگی دیجیتال از وزارت فرهنگ است.
وی ادامه داد: از ۱۸ cp فعال در حوزه محتوا، برخی مجوز مؤسسه دارند و برخی درخواست و تشکیل پرونده داده‌اند.

*مجوز دار شدن تمام cpها تا پایان تابستان
علیزاده افزود: به این ترتیب از نظر ما، تعداد cpهای مجاز حدود ۶ یا ۷ عدد است که برای متوقف نشدن کارشان و عدم تحمیل ضرر مالی، فعلاً با نظارت، cp های دیگر نیز ادامه کار می‌دهند.
وی ادامه داد: به برخی اعلام کرده‌ایم که کارشان را تا طی شدن فرایندهای استعلام مربوطه انجام دهند و قرار شده در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد (مثلاً نداشتن سوءپیشینه) تا پایان تابستان به همه مجوز بدهیم.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.