تدوین ابعاد ۱۲گانه بانکداری بدون ربا

بینا- معاون اعتبارات و تجهیز منابع موسسه مهر با بیان اینکه مجموعه طراحی شده بانکداری بدون ربا ابعاد ۱۲ گانه دارد، گفت: برای تحقق آن چهار برنامه ترویجی، اطلاع‌رسانی، آموزش بانکداری اسلامی و نظارتی طراحی شده است.
حمیدرضا نجف‌پور در یک نشست خبری اظهار داشت: مؤسسه مالی واعتباری مهر با مطالعه و پژوهش‌های علمی، مبانی استقرار بانکداری اسلامی را احصاء کرده، ضمن اینکه این موارد را اجرایی می‌کند به سایر مؤسسات و بانک ها ارائه خواهد کرد.
وی در خصوص ویژگی‌های این مدل افزود: این مجموعه ابعاد ۱۲ گانه دارد و برای هرکدام از این ابعاد برنامه عملیاتی طراحی و اجرایی شده است.
معاون اعتبارات و تجهیز منابع موسسه مهر گفت: این مدل دو بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دارد که بخش درون‌سازمانی آن در داخل مجموعه اجرایی شده است و بعد از آنکه در شهریورماه امسال ابعاد بیرونی آن را نهایی کردیم به طور قطع حاصل این پژوهش‌ها و مطالعات را با مسئولان بانک مرکزی در میان گذاشته و به آنها عرضه می‌کنیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی برای اجرای این طرح در داخل مجموعه مؤسسه مهر گفت: برای تحقق بانکداری اسلامی باید طرح‌های جهادی انجام داد و به همین دلیل در هفته بانکداری اسلامی این طرح اجرایی می‌شود که چهار قرارگاه ترویجی، اطلاع‌رسانی، آموزش بانکداری اسلامی و نظارتی است.
نجف‌پور در خصوص وظایف قرارگاه ترویجی گفت: امسال با مسئولان و نمایندگان ولی‌فقیه سلسله برنامه‌هایی را برگزار و همایشی تخصصی برای آن ترتیب دادیم تا مشخص شود چه موضوعاتی باید مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای تمامی مشتریان و مخاطبان مؤسسه در طی شهریورماه اطلاعات مربوط به اجرای بانکداری اسلامی ارائه می‌شود، همچنین هر بخش و فردی که ابهام و سؤالی داشته باشد به آن پاسخ می‌دهیم.
معاون اعتبارات و تجهیز منابع موسسه مهر با اشاره به تدوین کتاب «معاملات بانکی با تأکید بر چارچوب‌های قرادادی و استفائات بانکی» افزود: با این رویکرد که مردم چگونه نقش خود را در اجرای بانکداری اسلامی انجام دهند، این کتاب تدوین شده است.
وی ادامه داد: برنامه‌هایی در رادیو و تلویزیون با هدف ترویج بانکداری اسلامی ساخته شده و مسابقات سراسری بانکداری اسلامی برگزار می‌شود که در شهریورماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نجف‌پور گفت: جایزه ملی بانکداری اسلامی طرح جدیدی است که مطرح شده و ما امسال معیارهای بانکداری اسلامی را تدوین کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال آن را در سطح شعب مؤسسه عملیاتی کنیم و مدل تجربه‌شده آن را به بانک مرکزی ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: همه مطالعات و برنامه‌‌های عملیاتی را به مدیران شعب استان‌ها ارسال می‌کنیم و آنها این مطالعات را به مسئولان مربوطه استان‌ها و ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه ارائه می‌دهند.
معاون اعتبارات و تجهیز منابع موسسه مهر گفت: همچنین طرح نامگذاری ایام هفته بانکداری اسلامی با الهام از مفاهیم قرآن صورت می‌گیرد و این پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه می‌شود که بانک مرکزی می‌تواند آن را ابلاغ کند.
وی در بخش نظارت شرعی گفت: سازوکارهای مختلفی برای نظارت و ارزیابی وجود دارد که شامل چگونگی تشویق مدیران و همچنین ابزارهای بازدارنده برای عدم تخلف از موازین بانکداری اسلامی در آن دیده شده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.