تدوین بودجه سایه برای سال آینده/ ۲ ابزار برای کاهش فشارهای تورمی

۱۴م آذر ،

چکیده: عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به لزوم تدوین بودجه سایه در کنار قانون بودجه سال آینده گفت: با کمک ۲ ابزار می‌توان فشارهای تورمی ناشی از نرخ دلار در بودجه را کاهش داد.

هوشنگ شجری اظهار داشت: نرخی که در بودجه سال ۹۲ اعمال می گردد باید همان نرخی باشد که پس از تک نرخی کردن ارز به دست می آید.

وی افزود: تا تصویب و نهایی شدن بودجه ۹۲ فرصت هست تا دولت بتواند ارز را تک نرخی کند و آن را در بودجه ۹۲ مبنا و ملاک قرار دهد.

این اقتصاددان اضافه کرد: با فروکش کردن هیجانات بازار ارز، هم اکنون فرصت خوبی برای تک نرخی کردن ارز است. 

* کاهش فشارهای تورمی با کمک منابع صندوق توسعه 

شجری با بیان اینکه ممکن است با دلار ۲۹۰۰ تومان در بودجه ۹۲ بیم افزایش فشارهای تورمی پدید آید گفت: برای کاهش این فشار می توان از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ریالی بانک‌ها بهره گرفت. 

* کسری و استقراض نتیجه واقعی ندیدن دلار در بودجه

وی تأکید کرد: چنانچه دلار در بودجه مبتنی بر نرخهای واقعی دیده نشود باید منتظر کسری بودجه دولت و تبعات ناشی از آن همچون استقراض بود.

این اقتصاددان با اشاره به روند تعیین نرخ ارز در بودجه در سال ۸۱ گفت: تا پیش از سال ۸۱ ما با سه نرخ ارز مواجه بودیم. نرخ پایین ۱۸۰ تومان، نرخ نیمه ضروری ۳۰۰ تومان و نرخ ارز واریزنامه ای حدود ۸۰۰ تومان بود. دولت در سال ۸۱ تصمیم گرفت تا نرخ ارز را تک نرخی اعلام کند.

وی افزود: دولت در آن شرایط نرخ ۸۰۰ تومان را با پذیرش احتمال فشارهای تورمی برگزید و بودجه را براساس دلار ۸۰۰ تومان نهایی کرد و سپس به مدیریت نرخ تورم پرداخت.

شجری گفت: نوسانات نرخ ارز در چند ماه اخیر از دلاری بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان حکایت دارد که مبتنی بر این نرخها، واقعی تر آن است که نرخ دلار در بودجه سال آینده ۲۹۰۰ تومان تعیین شود.

* بودجه سایه ارائه شود

این اقتصاددان با توجه به شرایط تحریم از دولت خواست تا در کنار بودجه اصلی، بودجه سایه نیز ارائه کند.

وی افزود: در شرایط جنگ یا شرایط خاص، کشورها به تدوین بودجه سایه در کنار بودجه اقدام می کند که این بودجه نیز مانند بودجه اصلی به تصویب مجلس می رسد و برای شرایط بسیار خاص است.

شجری گفت: در بودجه سایه شرایط خوشبینانه و بدبینانه لحاظ می گردد تا با احتمال تشدید تحریمها و بروز شرایط نامناسب، راه های مقابله با وضعیت مذکور از قبل دیده شده باشد.

وی افزود: با بروز شرایط نامناسب، بودجه سایه به طور کامل جایگزین بودجه اصلی می گردد. با عدم بروز شرایط بحران نیز بودجه سایه به بایگانی سپرده می گردد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.