تدوین نقشه راه توسعه صنعت فیروزه/ ثبت جهانی تراش فیروزه به نام ایران

رئیس کانون ملی هماهنگی دانش ‌و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی از ثبت ملی تراش فیروزه خبر داد و گفت: به منظور توسعه صنعت تراش سنگهای قیمتی و فیروزه پیش نویس نقشه راه سنگهای قیمتی تدوین شد. مهندس محمدجواد پیش بین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به قدمت تراش سنگ فیروزه در کشور، افزود: با توجه به این قدمت تراش سنگهای فیروزه در کشور با همکاری سازمان میراث فرهنگی تلاش شد تا این صنعت به ثبت ملی برسد.
رئیس کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگهای قیمتی با اشاره به شواهد تاریخی کشور در زمینه سنگهای فیروزه و تراش آن، اظهار داشت: در اکتشافات باستانی از اسکلت هایی که به دست آمده است، نشان می دهد که حدود ۵ هزار سال قبل ایرانیان به صنعت تراش سنگها و فیروزه اهتمان ورزیده اند.
وی ایرانیان را اولین انسانهایی معرفی کرد که به شناخت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و تراش آنها روی آوردند و خاطر نشان کرد: فیروزه نیشابور ۵ هزار سال قدمت دارد و این قدمت تاریخی موجب شده است که ایران در دنیا یکی از کشورهای دارای فیروزه شناخته شود.

فیروزه نیشابور (شهر فیروزه) که قدمت ۵ هزار ساله و شهرت جهانی دارد

پیش بین، با اشاره به پتانسیل های کشور در حوزه سنگهای قیمتی و فیروزه، یادآور شد: معادن فیروزه کشور در شهرستان تخت جلگه واقع در خراسان رضوی مستقر شده است که شهرت جهانی دارند. با توجه به این پتانسیل ها این شهر به شهرستان "فیروزه" تغییر نام یافته است.
وی با اشاره به ثبت ملی صنعت تراش فیروزه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ثبت بین الملل این صنعت را از سوی سازمان میراث فرهنگی در دستور کار داریم. با این اقدام، صنعت تراش سنگهای فیروزه به نام ایران ثبت جهانی خواهد شد.

رئیس کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگهای قیمتی از تدوین پیش نویس نقشه راه فیروزه و سنگهای قیمتی خبر داد و اضافه کرد: این پیش نویس در حال بررسی است که با نهایی شدن آن برنامه های آینده این کانون را در زمینه توسعه سنگهای قیمتی و فیروزه اجرایی خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.