تدوین نقشه راه پسته تا پایان سال / افزایش ۱۵ درصدی صادرات محصولات کشاورزی

۱۶م دیماه ،

14178.jpg

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقشه راه پسته با همکاری محققان دانشگاهی و فعالان صنعت پسته در حال تهیه است که تا پایان سال جاری تدوین می‌شود و در اختیار مسوولان مربوطه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، جهانگیر پر‌همت – رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی – در جلسه بررسی و ارائه راهکار برای حل مشکلات پسته از افزایش ۱۵ درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل خبرداد و گفت: نقش محوری که کشاورزی در زیر‌ساخت‌ها دارد نشان‌گر این است که استخوان‌بندی اصلی اقتصاد مقاومتی کشور، بخش کشاورزی است.

پر‌همت با بیان اینکه کشاورزی محور اصلی توسعه اقتصاد کشور است افزود: بیش از ۹۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و این مهم در توسعه صادرات برای استقلال سیاسی‌ اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر کشور ما در زمینه‌های علم و فناوری سرآمد است و این علم و فناوری در زمینه کشاورزی نیز سبب اقتدار کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: موسسه تحقیقات پسته که موسسه‌ای ملی است به سایر شهرستان‌های تولیدکننده پسته خدمات ارائه می‌کند که در این میان باید مشکلات و مسائل مربوط به کشاورزی در رفسنجان به صورت خاص پیگیری شود و هر جا که لازم باشد طی مدت ۲۴ ساعت مقالات مورد نیاز به محققان را ارائه می‌دهیم.

پرهمت دربارهٔ مدیریت مصرف آب گفت: این مشکل از طریق اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و خاموش کردن موتور‌ پمپ‌ها اندکی جبران می‌شود اما کاهش سطح زیرکشت نیز راهکاری است که کشاورزان می‌توانند آن را به کار گیرند. در این صورت می‌توان آب بیشتری برای محدوده کمتری استفاده کرد.

وی صنایع تبدیلی و فرآوری پسته را مهم خواند و افزود: فرآوری پسته باید در شهرستان رفسنجان انجام شود تا ارزش افزوده‌ای که چند برابر می‌شود، نصیب خود شهرستان شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدیریت یکپارچه باغ‌ها را از دیگر روش‌ها برای کاهش نهاده‌ها و صرفه‌جویی آن دانست و بیان کرد: باید به تکنولوژی دست یابیم که بخشی از نمک موجود در چاه‌های کشاورزی را کاهش دهد تا بتوانیم آب بیشتری به مزارع برسانیم که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

پرهمت دربارهٔ کشاورزی در آمریکا اظهار کرد: هنر کشاورز ایرانی را نباید با کشاورز آمریکایی مقایسه کرد زیرا کشاورز آمریکایی با کشت محصول با آب شیرین به تولید می‌پردازد و این در حالی است که کشاورز ایرانی با همت و هنر خود از آب شور محصول پسته را با کیفیت جهانی عمل‌آوری می‌کند.

وجود ۳۰۰ هزار هکتار باغ پسته در کرمان

در ادامه این جلسه عباس ملایی – رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: پسته محصول مهم این استان است و حدود ۳۰۰ هزار هکتار از باغ‌ها تحت کشت پسته می باشند و بیش از ۹۰ درصد مردم رفسنجان معاش خود را از طریق پسته تامین می‌کنند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر این محصول جهانی دچار رکود تولید شده است.

ملایی خاطر‌نشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و حضور مراکز تحقیقاتی و همچنین مسئولان، ضوابطی را تعریف کنیم که کشاورز بتواند در دراز مدت به کار گیرد و موفقیت کسب کند.

وی ایجاد مزارع نمونه را یکی از راهکارهای تولید بیشتر دانست و افزود: با این کار عملکرد و سوابق مورد نظر قرار می‌گیرد و مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی در این راستا کمک می‌کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان دربارهٔ مدیریت مصرف آب گفت: از سال ۱۳۵۲ تا‌کنون هزار حلقه چاه به ۶۲۲ حلقه چاه قبلی اضافه شده‌ و منحنی‌ها افت سطح آب‌های زیر‌زمینی را نشان می‌دهد و کاهش آب و خشکسالی‌های اخیر خسارت بسیاری به باغداران وارد کرده است‌ که در این میان سیستم آبیاری تحت فشار سبب افزایش بهره‌ وری آب می‌شود.

ملایی تشکیل ستاد پسته در شهرستان رفسنجان را بسیار مهم دانست و گفت: در این ستاد مسائل و مشکلات پسته رفسنجان را می‌توانیم بررسی کنیم و مرکز تحقیقات پسته‌، فرمانداری‌، دانشگاه‌ها و … می‌توانند اعضای این ستاد باشند.

ضرورت جلوگیری از واردات سموم بی‌کیفیت و غیر‌استاندارد پسته

همچنین در این جلسه ناصر طاهری – مدیر حفظ نباتات استان کرمان گفت: برای راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت سم در شهرستان رفسنجان هیچ مشکلی نداریم و مرکز تحقیقات پسته هم در این زمینه مشکلی نداشته و می‌تواند با فراهم کردن امکانات‌، وسایل، تجهیزات و تائید اداره استاندارد این آزمایشگاه را راه‌اندازی کند.

طاهری بیان کرد: سموم بی‌کیفیت و غیر‌استاندارد مشکل‌ساز می باشند و باید راهی برای جلوگیری از واردات آنها پیدا کنیم.

وی افزود: رفسنجان اولین شهرستان پیگیر در زمینه سم غیر‌مجاز و تقلبی است ‌و می‌تواند با راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی سم ‌در این راستا بهترین کمک به کشاورز را داشته باشد که از ورود سموم تقلبی جلوگیری می‌شود.

مدیر حفظ نباتات استان کرمان خاطر‌نشان کرد‌: تمام سم‌فروشان ساماندهی می‌شوند و برای آموزش کشاورزان تمام‌ راهکارها را برای مبارزه با آفات‌ به کار می‌بریم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.