تدوین ۱۰ استاندارد بین‌المللی/ عقب‌نشینی سازمان جهانی استاندارد از تحریم ایران

۲۴م آذر ،

74.3.90.jpg

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام اینکه ایران موفق به تدوین ۱۰ استاندارد بین المللی شده است از عقب‌نشینی سازمان جهانی برای تحریم حضور کارشناسان‌های ایرانی در تدوین استانداردهای صنعت نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد برزگری با بیان اینکه صنعت نفت ایران در خرید تجهیزات عمومی نیز تحریم شده است تصریح کرد: با غلبه ایرانی‌ها بر این تحریم‌ها در آینده این تحریم‌کنندگان خواهند بود که ضرر خواهند کرد.

تا چهار سال قبل ایران فاقد استاندارد بین المللی بود

او با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در جهت توسعه صنعت و ارتقای کیفیت محصولات کشور گام بر می‌دارد گفت: استانداردها نقشه تولید بهتر و چراغ راه مسیری است که یک صنعت طراحی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در همه صحنه‌ها متخصصان ایرانی پیشتاز می باشند گفت: سازمان ملی استاندارد ایران تا چهار سال قبل حتی یک استاندارد بین‌المللی نداشت اما در طول این مدت توانست ۱۰ عنوان استاندارد جهانی را به تصویب برساند.

۲۴ استاندارد بین المللی در حال نهایی شدن

وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در ۱۷۸ کمیته فنی تدوین استاندارد جهانی عضو فعال و در ۲۰۶ کمیته فرعی عضو ناظر است گفت: ۲۴ استاندارد بین‌المللی دیگر نیز در کشور در حال نهایی شدن و یا در حد پیش‌نویس است.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا و آمریکا از تحریم سازمان ملی استاندارد

برزگری با اظهار اینکه دو سه ماه پیش یک نامه در دبیرکل سازمان جهانی استاندارد دریافت کرده است گفت: دبیرکل این سازمان طی این نامه اعلام کرده بود که طبق خواست اتحادیه اروپا و آمریکا و انجمن تولیدکنندگان نفت جهان و کارشناسان فنی ایران نمی‌توانند در کمیته‌های فنی تدوین استانداردهای جهانی صنعت نفت شرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی از علم ایرانی‌ها در هراس می باشند گفت: بعد از دریافت چنین نامه‌ای من نامه تندی به دبیرکل ISO و سازمان جهانی استاندارد ارسال کردم مبنی بر اینکه ما و شما یک مرکز تخصصی و علمی هستیم و ایران نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته در تدوین استانداردهای جهانی نقش فعالی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ۳ هزار ۲۲۴ متخصص دانشگاهی ایرانی در کمیته‌های فنی سازمان جهانی استاندارد فعال می باشند شما نمی‌توانید در علم را ببنید.

وی ادامه داد: خوشبختانه دو روز پیش دبیرکل سازمان جهانی استاندارد نامه‌ای دیگر برای ما ارسال کرد مبنی بر اینکه بعد از طرح نامه ایران اروپا و امریکا پذیرفتند که کارشناسان فنی ایران در تدوین استانداردهای جهانی صنعت نفت حضور داشتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.