ترازویی برای سنجش ارزش انسانها/ محزون

روایتی از امام علی (ع) درباره ارزش و اعتبار انسان موضوع آخرین یادداشت منتشر شده در این وبلاگ است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، وبلاگ محزون ۲۶۶ در آخرین یادداشت خود نوشته است:

عن علی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه انه قال: قدر الرجل علی قدر همته،و صدقه علی قدر مروءته،و شجاعته علی قدر انفته،و عفته علی قدر غیرته.

از امام علی (ع) روایت شده که فرمودند: اندازه هر کس به اندازه همت اوست(هرفردی باید دید که چه هدفی در زندگی دنبال میکند هدف او بیان کننده ارزش او است).

و صداقت هر کس باندازه شخصیت او است(در هر جامعه ای که صداقت کم رنگ شد دال بر نبوده شخصیت است چون دروغ گفتن و فریب دیگران دادن دال بر بی ارزشی دروغگو و دال یر بی شخصیتی طرف است که با این که صفت صداقت یک صفت گران بهائی است کسی این صفت را از دست بدهد و دروگوئی را پیشه خود سازد و زندگی خود را بخواهد در پناه دروغگوئی پیش ببرد این دال بی شخصیتی طرف است).

و شجاعت هر کس باندازه زهد و بی اتنائی او است(وقتی کسی خود را اسیر ارزشهائی مادی نکرد و خود بنحوی یاخت که به مادیات ارزش داد نه این که مادیات به او ارزش دهد چنین فردی دارای صفت شجاعت است که توانسته مادیات را اسیر خود کند نه این کهخود اسیر مادیات شده باشد).

و عفت هر کس به اندازه غیرت او است(یکی از صفتی که مورد قبول عقلایی عالم است صفت غبرت است و سبب تقویت این صفت عفت است عفت در همه امور نه تنها در موارد خاص و کسی که عفت داشته باشد غیرت هم دارد و کسی که در همه امور دارای غیرت باشد از زندگی خود لذت میبرد و افرادی که با او در ارتباط هستند نیز از حیث روحی و روانی در آرامش هستند).


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.