ترانزیت کالا از کشور در سال قبل ۱۵ درصد رشد داشت

۲۷فروردین۱۳،

به گزارش ایرنا، ˈشهریار افندی زادهˈ گفت: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور بالغ بر ۱۰ میلیون و ۷۵۲هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۳ درصد از طریق جاده و ۸۶۲ هزار تن معادل ۷ درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ترانزیت جاده ای ۵/۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، چهار میلیون و ۸۵۲ هزار تن را مواد نفتی و شش میلیون و ۷۶۳ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت گفت: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با سه میلیون و ۶۱۰ هزار تن معادل ۳۱ درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود، پس از آن مرزهای پرویزخان، بازرگان، باشماق و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.

افندی زاده افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با سه میلیون و ۲۷۴ هزار تن معادل ۲۸ درصد در رده اول و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و گفت: از ۵۲۳ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۹۹ هزار دستگاه معادل ۵۷ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، افندی زاده خاطر نشان کرد: تجهیز امکانات و زیرساخت ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی ادامه داد: همچنین نقش بخش خصوصی و صاحبان شرکت های حمل و نقل بین المللی و تشکل های صنفی مربوطه که در این زمینه نقش آفرینی بسیار مناسبی داشته اند از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است. حمایت همه جانبه دولت خدمتگزار دهم از بحث ترانزیت نیز سبب گردیده تا ظرفیت های موجود با مدیریت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

اقتصام (۱)**۱۵۷۴/۱۵۹۴

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.