ترانزیت ۳٫۴ میلیون تن کالا در فصل بهار ۹۱

شهریار افندی زاده در گفتگو با مهر در خصوص فعال شدن ایران در کشورهای عضور اکو برای افزایش ترانزیت کالا، اظهار داشت: ایران قطب مهمی در ترانزیت کالا به شمار می رود که با فعال شدن در کشورهای اکو، رقم ترانزیت ایران هم افزایش پیدا می کند.

وی به انتصاب نخستین رایزن حمل و نقلی کشور اشاره کرد و گفت: این رایزن در کشور ترکمنستان مشغول به کار می شود، زیرا ترکمنستان دریچه ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر(CIS) است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به ترانزیت کالا در کشور، اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای امسال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در کشور از طریق ترانزیت جابه جا شده که ۹۱ درصد آن از طریق جاده و ۹ درصد از طریق ریل بوده است.

افندی زاده با بیان اینکه این رقم نسبت به سه ماهه سال گذشته بیش از ۳۰٫۸ درصد رشد را نشان می دهد، بیان کرد: میزان ترانزیت در جاده ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار تن و در بخش ریلی ۲۷۲ هزار تن است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای امسال ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۳۸ تن کالا جابه جا شده که ۴۰ درصد بیش از برنامه پنجم است، زیرا براساس برنامه پنجم باید در هرسال ۱۰ درصد رشد ترانزیت را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد را در محورهای پروزخان در استان کرمانشاه و بندرامام خمینی(ره) در خوزستان اعلام کرد و گفت: بندر عباس در استان هرمزگان، پایانه باشماخ در استان کردستان و پایانه پرویزخان در استان کرمانشاه فعال‌ترین پایانه ها بودند.

افندی زاده با اشاره به ترانزیت خروج کالا از کشور، بیان کرد: بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس و پایانه دوقارون در خراسان رضوی جزو پایانه های فعال در این زمینه بودند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت میزان جابه جایی کالا را امسال ۱۲ میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: برای رسیدن به این عدد توسعه پایانه های مرزی در دستور کار قرار دارد که پایانه چذابه در خوزستان، پایانه لطیف آباد در خراسان رضوی، پایانه ماجرود در خراسان رضوی، پایانه پرویزخان در کرمانشاه و شلمچه در خوزستان از جمله این پایانه ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهسازی محورهای ترانزیتی کشور، افزود: به دلیل حجم بالای ترانزیت کالا در این محورها، اولویت وزارت راه و شهرسازی تبدیل راه های اصلی به بزرگراه است.

افندی زاده بابیان اینکه از سال ۸۷ تاکنون بیش از ۸۰ درصد رشد ترانزیت در کشور داشتیم، گفت: جابجایی ۲۰۰ میلیون تن کالا در کشور را پیش بینی می کنیم که زیرساخت های آن از جمله توسعه پایانه ها و روان سازی عبور کالا از پایانه های کشور باید فراهم شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به تسهیل در عبور و مرور کامیونها، اظهار داشت: افزایش ساعات کار در پایانه های مرزی کشور که نیاز به هماهنگی با وزارت امور خارجه و کشورهای همجوار ایران را دارد در دستور کار است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.