تردید دانشمندان در مورد اثرات زیان بار گوشی‌های تلفن همراه بر سلامت مغز انسان

۱۱
اردیبهشت

تردید دانشمندان در مورد اثرات زیان بار گوشی‌های تلفن همراه بر سلامت مغز انسان

همکاران سیستم- پژوهشگران مرکز «اچ پی‌ای» بریتانیا می‌گویند نباید نگران تاثیر اشعه گوشی‌های تلفن همراه بر مغز باشیم. این دانشمندان در بررسی‌های جدید خود هیچ شواهد متقاعدکننده‌ای مبنی بر تاثیر گوشی‌های تلفن همراه بر بروز تومورهای مغزی نیافته‌اند.
به گزارش وب سایت cnet پژوهشگران موسسه health protection agency در بریتانیا دریافته‌اند که هیچ رابطه معناداری بین سرطان مغز و استفاده از گوشی‌های تلفن همراه وجود ندارد. این پژوهشگران صد‌ها مطالعه و آزمایش صورت گرفته در زمینه تاثیر ریزموج‌هایی که از گوشی‌های تلفن همراه، مودم‌های wi-fi، فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی و فناوری‌هایی از این دست ساطع می‌شود، را مورد بازنگری قرار داده‌اند و هیچ ارتباطی بین مواجهه با این اشعه‌ها و ابتلا به سرطان مغز نیافته‌اند.

پژوهشگران موسسه «اچ پی‌ای» مطالعات و پژوهش‌هایی را که در طول پانزده سال گذشته درباره تاثیر این امواج بر مغز انسان انجام شده است، بررسی کرده‌اند. آن‌ها استدلال کرده‌اند چون پیش از این تاریخ گوشی‌های تلفن همراه کاربرد و رواج گسترده‌ای نداشته‌اند، بررسی مطالعات قبل از آن ضرورت چندانی ندارد. با این همه آن‌ها تاکید کرده‌اند که برای شناخت آثار بلند مدت گوشی‌های تلفن همراه بر سلامت انسان باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

پژوهشگران این موسسه اذعان کرده‌اند که محدودیت‌هایی که در این مطالعه با آن دست به گریبان بوده‌اند، اجازه قضاوت نهایی را به آن‌ها نمی‌دهد، اما نتایج مطالعه آن‌ها حاکی از این است که اشعه‌های پایین‌تر از استانداردهای بین المللی هیچ اثر زیانباری بر سلامت مغز انسان ندارد. با این همه موسسه «اچ پی‌ای» بر اتخاذ رویکردهای محتاطانه در این زمینه تاکید کرده و توصیه کرده است که کودکان از استفاده زیاد از گوشی‌های تلفن همراه منع شوند.

تاثیر گوشی‌های تلفن همراه بر سلامت انسان چند سالی است که به دغدغه دانشمندان تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۴، یک موسسه پژوهشی در سوئد اعلام کرده بود که ده سال استفاده از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند به رشد تومورهای سرطانی در بدن انسان کمک کند. در سال ۲۰۰۷ نیز گروه دیگری از دانشمندان اعلام کردند حتی ۱۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در مغز انسان شود.

اخبار اخبار IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.