تردید دربارهٔ توانایی طرح اتحادیه بانکی اروپا

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:یک کارشناس مسائل اقتصادی دربارهٔ توانائی طرح ” اتحادیه بانکی اروپا” در جلوگیری از ورشکستگی بانک ها با توجه به اعتبار مالی ناچیز آن ابراز تردید کرد.

به گزارش بینا به نقل ازفرانس۲۴، پنج ماه بعد از تصویب طرح “اتحادیه بانکی اروپا” توسط ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا نیز موافقت خود را با این طرح اعلام و آن را تصویب کرد.

“کارینا شابور” کارشناس مسائل اقتصادی دربارهٔ اهمیت این طرح می گوید تصویب اتحادیه بانکی در پارلمان اروپا آخرین رکن بنای این سیاست مالی بود.

بانک مرکزی اروپا سال قبل مسئولیت نظارت بر سلامت ساختار مالی بانک های فعال در منطقه یورو را برعهده گرفت و موظف شد خطراتی راکه فعالیت بانک های این حوزه پولی را تهدید می کند گوشزد کند.

 با توجه به این توضیحات، وظیفه اصلی اتحادیه بانکی اروپا، جلوگیری از وقوع بحران های مالی است. بدین ترتیب در صورت بحران مالی در بانک ها یا ورشکستگی بانک ها، باید سهامداران آن بانک و نه دولت مسئولیت نجات آن را برعهده گیرند.

 این مسئله از آنجا مهم است که ما در اروپا تجربه تلخ بحران مالی در ایرلند، اسپانیا و پرتغال را پشت سر گذاشته ایم. بحران هایی که برای دولت ها و مالیات دهندگان عادی سنگین تمام شد. وقوع همین بحران های مالی در این کشورهای حوزه یورو بود که زمینه ساز افزایش بد بینی به اتحادیه اروپا و ارکان آن شد.

چگونه عمل کردن اتحادیه بانکی دیگر موضوع مطرح در این گفتگو بود که شابور در این باره گفت: وظیفه اتحادیه بانکی اروپا سازماندهی ورشکستگی های جزیی و کلی و عملیات نجات بانکی در کشورهای عضو منطقه یورو است.

به همین منظور نهاد یا شورایی برای حل مشکلات بانک ها تشکیل خواهد شد که برای نجات بانک ها با کشورهایی که بانک های با مشکل مالی در آن واقع شده اند همکاری خواهد کرد.

این کارشناس افزود: اتحادیه بانکی اروپا برای عمل به وظایف خود از صندوقی به اعتبار ۵۵ میلیارد یورو تا شش سال آیند که توسط خود بانک ها تشکیل خواهد شد برخوردار می گردد.

علاوه بر این، هر کشور عضو منطقه یورو برای خود یک رشته امنیت مالی ایجاد می کند که سهامداران بانک ها و سپرده گذاران کلان (کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار یورو حساب بانکی دارند) باید اعتبار مورد نیاز آن را تامین کنند.

در این خصوص همه شرکت های آلمانی باید در تامین اعتبار مالی مورد نیز این ابزار مالی سهیم شوند زیرا آلمان و شرکت های آلمانی از نظر مالی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از موقعیت برتری برخوردارند و در نتیجه باید سهم بیشتری پرداخت کنند.

کارینا شابور در پاسخ به این سئوال که آیا راه اندازی اتحادیه بانکی اروپا واقعا می تواند از وقوع بحرانی مالی بانکی دیگری در اروپا جلوگیری کند، گفت: شکی نیست در این خصوص محدودیت هایی وجود دارد زیرا برای تحقق چنین کاری قبل از هرچیز باید مسئولیت بازپرداخت همه بدهی های کشورهای اروپایی به اشتراک گذاشته شود.

 از این قبل اعتبار صندوقی که برای این منظور تا سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است یعنی ۵۵ میلیارد یورو واقعا مبلغ ناچیزی است که کمکی به حل مشکل بانک های با مشکل مالی نخواهد کرد.

وی افزود: برای درک این موضوع خوب است به مورد یونان اشاره کنیم که برای حل مشکلات مالی و جلوگیری از ورشکستگی بانک هایش به ۵۵۰ میلیارد یورو نیاز داشت، حالا این رقم را با ۵۵ میلیارد یورویی که برای صندوق اتحادیه بانکی که آن هم در شش سال آینده درنظر گرفته شده است مقایسه کنید تا نقایص کار را درک کنید.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.