ترسیم آینده رقابت‌های سیاسی برپایه “منشور اعتدال” / گفتمان اصلاحات هسته مرکزی اعتدال است

اردیبهشت ۱۴۰۳

محتشمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیازمند منشور اعتدال است، گفت: برای تبدیل اعتدال به یک هژمونی باید منشور اعتدال برمبنای اصول و مبنای گفتمان اعتدال تهیه شده و آینده رقابت‌های سیاسی را بر آن اساس ترسیم کرد.

“مجید محتشمی” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مفهوم گفتمان اظهار داشت: گفتمان و گفتگو تفاوت عمده‌ای دارد، چرا که گفتمان شاخص گفتگو بین چند نفر و میان چند تشکل سیاسی است، اما در خیلی از موارد وزرا و رؤسای جمهور پیرامون مسائل سیاسی منطقه برپایه منافع ملی گفتگو می‌کنند و این گفتگوها در قالب گفتمان‌های اعتدالی، تهاجمی و یا انفعالی به عنوان شاخص قرار می‌گیرد، بنابراین سیاست‌ها، باورها و گفتگوها مبنای گفتمانی می باشند.
 
وی اضافه کرد: گفتمان یک شاخص است و اگر از گفتمان اصلاح‌طلب یاد می‌شود به این معناست که اصلاحات شاخصه‌هایی دارد و در مذاکرات شاخص‌ها و ارزش‌ها ملاک عمل است.
 
محتشمی با بیان این که تشکل‌ها، احزاب، شاخص‌هایی براساس ایدئولوژی و منظومه فکری تنظیم کرده و به آن باور دارند، اظهار داشت: گفتمان احمدی‌نژاد مبتنی بر شاخص مهدویت بود همچنان که گفتمان حجتیه بر شاخص مهدویت قرار داشته است.   
 
دبیر کل حزب آزادی با بیان اینکه از نظر ما اعتدال یک گفتمان و هسته مرکزی اصلاحات است، گفت:‌ اعتدال به تکریم و رعایت حقوق انسانی و شهروندی استوار است و اعتقاد ما این است که اعتدال هسته مرکزی اصلاحات و گفتمان اصلاحات هسته مرکزی اعتدال است.
 
وی با بیان اینکه اصلاحات مبتنی بر قول لیّن اعتدال است، تصریح کرد: برخی جریان‌هایی که به خارج از ایران کشیده شده‌اند با عملکرد رادیکال و افراطی‌گریشان درصدد مخدوش کردن چهره اصلاحات بودند و این در حالی است که ریشه درخت تنومند اصلاحات بر اعتدال استوار است.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان، جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را نیازمند منشور اعتدال دانست و در تشریح آن اظهار داشت: منشور اعتدال باید به عنوان اصل مسلم رقابت‌های سیاسی بین تشکل‌ها و احزاب قرار بگیرد، در این منشور هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب موظف خواهند بود که از نفی، تقبیح، تذبیح، تحقیر یکدیگر پرهیز کرده و آزادانه، محترمانه و منصفانه سخن بگویند.   
 
محتشمی تصریح کرد: برای تبدیل اعتدال به یک هژمونی باید منشور اعتدال برمبنای اصول و مبنای گفتمان اعتدال تهیه شده و آینده رقابت‌های سیاسی را بر آن اساس ترسیم کرد.
 
وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رای مردم حق‌الناس است و در راس امور قرار دارد، افزود: منشور اعتدال در رقابت‌های سیاسی شامل برچسب نزدن و هتاکی نکردن است و هر حزبی براساس مبنای خود دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مختلفی دارد که قابل احترام است.   
 
دبیرکل حزب آزادی در پایان این منشور را منوط به رقابت‌های سیاسی ندانست و خاطرنشان کرد: منشور اعتدال شامل رقابت‌های سیاسی و سپس عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی است و همه براساس تکریم و احترام با یکدیگر برخورد می‌کنند و این همان گفتمان اعتدال است.  
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.