ترسیم آینده غم‌انگیز منظومه ما/ راز مو بلوندهای سیاه پوست

تصاویر زنبوری که از اشک چشم انسان تغذیه می‌کند

دانشمندان گونه جدیدی از زنبور را کشف کرده اند از خوردن هیچ چیز به اندازه اشک انسان لذت نمی برد.

این گونه از زنبورها که “لیسوتریگونا” (lisotrigona)  نام گرفته اند به آرامی زیر پلک انسان می نشیند و حتی برخی از افراد ممکن است اصلا آن را احساس نکند و یا هیچ حسی نسبت به آن نداشته باشد و پس از آن مکیدن اشک چشم یا مایعی که تخم چشم را پوشانده را آغاز می کند. براساس گزارش انجمن حشره شناسی کانزاس، حتی بستن چشمها هم به این روند کمک نمی کند.

این گزارش می افزاید: با آزمایش این زنبورها، پس از این که آنها روی چشم می نشینند و درحالی که اشک چشم را می مکند، انسان به ندرت احساس حضور یک زنبور را در چشم خود دارد، تنها با نگاه کردن در آینه است که می توان اطمینان حاصل کرد که آیا این زنبور هنوز در چشم باقی مانده یا خیر.

ضربه مغزی دانشجوی ترک تحصیلی را نابغه ریاضی کرد

دانشجوی ترک تحصیل کرده سرش در یک دعوای خیابانی ضربه خورد و حالا به یک نابغه ریاضیات تبدیل شده که می تواند فرمولهای ریاضیات را به نمودارهای فراکتال تبدیل کند.

جیسون پجت نه مدرک دکترا و نه مدرک لیسانس دارد، در حقیقت وی ترک تحصیل کرده بود و در یک فروشگاه کار می کرد اما از یک دهه گذشته از زمانی که به شدت مورد حمله قرار گرفت و توسط اوباش خیابانی به مغز وی ضربه وارد شد وی به یک نابغه ریاضیات تبدیل شده است. پزشکان در ابتدا تصور کردند که وی دچار ضربه مغزی شده اما ناگهان پجت شروع به رسم نمودارهای پیچیده کرد، وی پیشتر نمی توانست این نموارها را رسم کند و در ابتدا هیچ تصوری از چیستی نمودارها نداشت.


با بررسیهای انجام شده مشخص شد که این نموداردها فراکتال، (ساختاری است که هر جزء از آن با کل متشابه ‌است) هستند، از آن زمان به بعد وی هرکجا نگاه می کند فرمولهایی چون قضیه فیثاغورث را مشاهده می کند. به دنبال این صدمه، مغز وی در قسمتهایی کار می کند که اکثر مردم به آن قسمتها دسترسی ندارند و براساس اظهارات  بریت بروگارد استاد عصب شناسی و فلسفه مرکز نرودینامیک دانشگاه میسوری سنت لوئیس برای وی حالت سندروم ساوانت رخ داده است.

تصاویر آینده دور زمین پس از خاموشی خورشید

کشف بقایای خردشده سیاره‌هایی که شباهت قابل توجهی به زمین ما دارند در اطراف ستاره‌های کوتوله سفید چشم اندازی از آینده سیاره ما را نشان می‌دهد، یکی از اخبار علم و فناوری هفته جاری بودند.

کارشناسان فیزیک نجومی دانشگاه وارویک در انگلستان چهار ستاره کوتوله سفید کشف کرده اند که اطراف آنها تکه های خرد شده سیاره ها به چشم می خورد. در طی زندگی یک ستاره در دوران پیری برخی از ستارگان که از حد مشخصی بزرگتر باشند به سیاه چاله و اگر از این حد کوچک‌تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند. ماده تشکیل دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده‌است که یک قاشق غذاخوری آن چند تن وزن دارد.

بوریس گانسیک از دپارتمان فیزیک دانشگاه واویک که رئیس این تیم تحقیقاتی بود اظهار داشت که فرآیند مخربی که موجب شده این حلقه های گرد وخاک اطراف این ستاره های کوتوله سفید ایجاد شوند یک روز در منظومه شمسی ما شکل می گیرند. آنچه که امروز در این ستاره های کوتوله سفید مشاهده می کنیم ممکن است چند صد سال نوری دیگر برای زمین ما رخ دهد.

کشف راز موهای بلوند ساکنان جزایر سلیمان

ساکنان جزایر سلیمان در شرق پاپوآ گینه نو مردمانی با پوست تیره هستند، اما موی بلوند آنها طی دهه‌ها تعجب و شگفتی دانشمندان را برانگیخته بود که در نهایت دانشمندان با انجام آزمایشهای ژنتیک این معما را طی این هفته حل کردند. یک آزمایش ژنتیک نشان می دهد که ساکنان جزایر سلیمان دارای ژنهای بومی هستند که به آنها موی بلوند می دهد و این ژن با ژنی که اروپائیان در اثر آن موی بلوند دارند متفاوت است.

جمع آوری اطلاعات از سال ۲۰۰۹ برای شان میلس به عنوان یک ژن شناس و دکتر نیکولاس تیمپسون بسیار دشوار بود چرا که قسمت اعظم جزایر سلیمان توسعه نیافته است، در بخشهایی از این جزایر هیچ جاده، برق یا تلفنی وجود ندارد. از نظر جهانی داشتن موی بلوند مسئله نادری است که تنها فراوانی قابل توجه آن تنها در اروپای شمالی و اقیانوسیه از جمله جزایر سلیمان و همسایگان آن مشاهده می شود. ساکنان این جزایر معمولا توضیحات محتملی برای این موی بلوند ارائه می کنند، آنها عمدتا به قرارگیری در معرض تابش نور خورشید و رژیم غذایی غنی دریایی اشاره می کنند.

تصاویر قهوه‌سازی که قهوه را مطابق سلیقه افراد در فنجان می‌ریزد

شاید ابداع دستگاه قهوه سازی که به یک اسکنر انگشت مجهز است و می داند که هرکس دوست دارد چگونه قهوه خود را بخورد، پایانی برای فعالیت کافی شاپها باشد. شرکت تولید لوازم الکتریکی فیلیپس با ارائه دستگاه سائسکو زلسیس آی دی (Philips Saeco Xelsis ID)  که می تواند اثر انگشت شش نفر را ذخیره کرده و اطلاعات مربوط به علاقه آنها نسبت به قهوه را در خود نگاه دارد می تواند تحولی در تولیددستگاه های قهوه ساز خانگی رقم بزند.

اما این دستگاه قهوه ساز جدید راه حلی در این رابطه ارائه کرده است. در قسمت فوقانی دستگاه قهوه ساز سائسکو زلسیس آی دی یک اسکنر انگشت تعبیه شده است. وقتی انگشت خود را روی آن بکشید قهوه را همانطوری فراهم می کند که قبلا به آن اعلام کرده اید.

 

مشاهده رگهای خونی زمین از فضا


دلتاهای سیاره زمین قهرمانهایی هستند که با انتقال رسوبات رودخانه‌ها به خطوط ساحلی حیات را برای صدها هزار کیلومتر در سراسر سیاره زمین به ارمغان می‌آورند.


یک نفر از هر ۱۵ نفر جمعیت جهانی در کنار یکی از ۴۰ دلتای مهم زمین زندگی می کند و به قدرت پایان ناپذیر آنها برای ثبات پذیر کردن منطقه ای که در آن به سر می روند اتکا کرده اند.

 

با نگاهی از فضا، این مناطق گسترده به نظر شبیه رگهای خونی می رسند که از سراسر قاره ها عبور می کنند تا به دریا برسند. در حقیقت تنها زمانی که از بالا به آنها نگاه کنیم می توانیم وسعت و تأثیری که بر شکل دهی به سرزمین ما دارند و همچنین زیبایی آنها را درک کنیم.

 
بزرگ ترین و روشن ترین ماه در اقصی نقاط دنیا

 

بزرگترین و درخشان ترین ماه کامل امسال، این هفته درحالی که این همسایه آسمانی ما از نزدیکترین مدار زمین عبور می کرد در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده بود.

به دنبال نزدیک شدن ماه و قرار گرفتن آن در نقطه حضیض (نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) جز و مد دریاها در سراسر دنیا افزایش یافت اما از سوی دیگر باورهای نادرست عامه مردم نیز درباره افزایش جرایم یا رفتارهای جنون آمیز همزمان با بزرگ شدن ماه قابل انکار نیست، مسئله ای که به کرات از سوی کارشناسان مورد تکذیب قرار گرفته است.

کارشناسان اظهار می دارند که این ماه کامل بیش از ۱۴ درصد بزرگتر و بیش از ۳۰ درصد روشن تر از سایر مواقع سال بوده است چرا که از ۳۵۶ هزار کیلومتری زمین عبور کرده است که این فاصله ۲۴ هزار کیلومتر نزدیک تر از میانگین این فاصله نسبت به زمین بوده است. فاصله ماه از زمین در طول سال متغیر است چرا که ماه یک مدار بیضی شکل و نه یک مدار دایره ای را طی می کند. از این پدیده با عنوان حضیض ( نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) یاد می شود اما ستاره شناسان اظهار می دارند که این رخداد آسمانی نسبتا غیر متداول است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.