ترفند جدید آمریکا برای مقابله با ایران

ایالات متحده بر حجم نیروهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تایی خود در کویت می افزاید. هدف از افزایش نیرو در کویت هم مهار بحران های ناگهانی پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی از کشوری مانند عراق است. البته در سوی دیگر این داستان هم ایرانی است که بر اساس ادعاهای گزارش های کنگره بسیار خطرناک به نظر می رسد!
بر اساس گزارشی که کمیته شورای روابط خارجی سنا ارائه داده است ایالات متحده در حال افزایش بر حجم رابطه های خود با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس – عربستان،کویت،بحرین،قطر ، امارات و عمان است.
در چند روز گذشته ، عربستان سعودی به دنبال مرگ ولیعهد این کشور آقای نایف ، سلمان بن عبدالعزیز را بر کرسی جایگزینی ملک عبدالله نشاند. دولت کویت هم به دلیل اختلاف ها در حوزه سیاست داخلی ، پارلمان را به مدت یک ماه به حالت تعلیق درآورد.
تحولات اخیر بر حجم بی ثباتی ها در خاورمیانه پس از تجربه بهارعربی افزود. در بخشی از این گزارش آمده است: خلیج فارس مادر بیش از نیمی از نفت موجود در سطح جهانی است. سرزمینی که یک سوم از ذخایر گاز طبیعی را هم در خود جای داده است. این منطقه این روزها با چالش های امنیتی و سیاسی بسیار روبه رو است: از برنامه هسته ای ایران تا تهدید های تروریستی تندروها و البته بحران سیاسی در بحرین.

در حال حاضر واشنگتن در کویت سه کمپ و پایگاه نظامی دارد که میزبان ۱۵ هزار سرباز امریکایی هستند. این تاسیسات قطب های کلیدی و مکان های مناسب برای حمایت های لوجستیک را در اختیار امریکا در منطقه قرار می دهد. بر اساس گزارش کمیته شورای روابط خارجی سنا قرار است تعداد این نیروها به ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد. برخی اعضای کنگره که مهم ترین آنها سناتور جان مک کین و سناتور لیندسی گراهام هستند خواهان بقای تعدادی از نیروهای امریکایی در عراق هستند اما عدم حصول توافق میان دولت عراق و کاخ سفید در خصوص اعطای مصونیت قضایی به سربازان امریکایی مانع از نیل به یک توافق دوجانبه شد. مقام های امریکایی برای فرار از دست اما و اگرهای عراقی ها در راستای استقرار نیروهای خارجی در این کشور پس از ۲۰۲۴ ، به دنبال مستقر کردن نیروهای خود در مرز کویت هستند. با این استراتژی نیروهای امریکایی می توانند به راحتی از مکانی به مکان دیگر در کمترین بازه زمانی نقل مکان کنند.

امریکا در راستای بازتعریف استراتژی امنیت ملی جدید خود از حجم نیروها در اروپا کاسته و بر دیگر مناطق مانند خاورمیانه و آسیا متمرکز شده است.
وزیر دفاع لئون پانه تا در تازه ترین اظهارنظرهای خود اعلام کرده که به دنبال مستقر کردن بیش از ۴۰ هزار نیرو در مناطق مختلف خاورمیانه پس از عقب نشینی امریکایی ها از عراق است. در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ ،قریب به نیم میلیون نیروی امریکایی در منطقه بودند.امریکا در فاصله پایان جنگ خلیج فارس تا مارس ۲۰۰۳ ، ۵ هزار نیرو را در کویت حفظ کرد. ۲۰۰۳ هم زمانی بود که نیروهای امریکایی و متحدان غربی آنها به عراق حمله کردند. امریکایی ها با استناد به گزارشی در خصوص توسعه تسلیحات کشتارجمعی توسط دولت صدام حسین به بغداد حمله کردند.
سناتور جان کری که ریاست کمیته خارجی سنا را عهده دار است در این خصوص می گوید: دوره ای تاریخی و البته پرتلاطم را در خاورمیانه پشت سرمی گذاریم. باید با چشمانی باز متوجه منافع خود در این منطقه بوده و به بهترین شکل از آنها محافظت کنیم. گزارش اخیر کمیته نیز موارد مورد نیاز برای برآورده کردن همین مسائل در منطقه جدید را به ما گوشزد می کند.
در این گزارش ۳۷ صفحه ای سوالاتی در خصوص چگونگی افزایش وزنه آمریکا با تزریق کمک های مادی به سیل تغییرات در خاورمیانه مطرح شده است. اواخر سال گذشته میلادی بود که دو سناتور دموکرات ران وایدن و جیم مک گاورن مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی به بحرین اعلام کردند. توجیه این دو در آن زمان توسل آل خلیفه به این تسلیحات برای سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر بود.

وزارت امور خارجه امریکا ابتدای سال جاری میلادی را هم با فروش تسلیحات بیشتر به منامه آغاز کرده و ادعا کرد که بحرین از این تجهیزات برای دفاع از خود در برابر دخالت خارجی استفاده خواهد کرد. حمایت از ناو پنجم امریکا در بحرین که هدف آن مقابله با ایران است نیز در توجیه وزارت خارجه برای فروش این تسلیحات قید شده بود.
در این گزارش به کاخ سفید توصیه شده که توسعه رابطه با شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را در راس سیاست های منطقه ای قرار دهد. بهبود رابطه دوجانبه با هرکدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تمامی حوزه ها از دفاع موشکی تا جنگ هوایی و امنیت دریایی نیز از حمله دستورالعمل های موجود در این گزارش است.
در این گزارش بر توان نظامی ایران با در اختیار داشتن ۳۵۰ هزار نیروی زمینی ، ۱۸۰۰ مورد تانک و بیش از ۳۰۰ مورد جنگنده نیز تاکید شده و البته موشک های بالستیک تهران با بردی برابر با هدف قرار دادن خاک رژیم صهیونیستی هم به از قلم نیفتاده است.
آسوشییتدپرس ۱۹ ژوئن / ترجمه : سارا معصومی
۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.