ترفند سازنده ها برای کاهش هزینه/هشدار دربارهٔ استفاده نامناسب از پکیج های آپارتمانی

۱۳خردادماه،

عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در سال های اخیر استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی پکیج، در بین سازندگان طرفداران بسیاری پیدا کرده گفت: مشکلی که در استفاده از این سیستم ها در آپارتمان ها دیده می گردد استفاده از انواع نامناسب این سیستم ها در محیط های آپارتمانی است.

به گزارش Consbank، اصغر شیرازپور در گفت و گو با فارس افزود: به طور کلی سه نوع سیستم پکیج با استانداردها و کاربردهای مختلف وجود دارد که متناسب با هر نوع و متراژ ساختمان ها می توان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: نوع اول شامل سیستم هایی است که عمدتا مانند آبگرمکن های دیواری و … با استانداردهای معمولی و برای ساخت و سازهای بالای ۱۰۰ مترمربع مناسب می باشند که این پکیج ها اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را از هوای داخلی فضای آپارتمان می گیرند و حتما باید گاز مونوکسید کربن آن ها از طریق دودکش به خارج منتقل شود.

شیرازپور خاطرنشان کرد: این پکیج ها که اغلب بیشترین استفاده را در ساخت و سازهای امروزی کشور دارند به هیچ وجه برای آپارتمان های با متراژ کوچک پیشنهاد نمی شود.

وی تصریح کرد: نوع دوم پکیج هایی می باشند که استاندارد بالاتری نسبت به نوع اول دارند و تنها تفاوت آن ها با نوع اول در این است که دود ناشی از احتراق را به سبب داشتن فن، با فشار بیشتری به دودکش و فضای خارجی آپارتمان منتقل می کنند.

عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کشور افزود: در نوع سوم، که متناسب با تکنولوژی روز دنیا طراحی شده، پکیج هوای مورد نیاز برای احتراق را از خارج ساختمان می گیرد و دود ناشی از احتراق را هم به خارج از فضای آپارتمان منتقل می کند.

وی تاکید کرد: با این وجود مشکلی که در ارتباط با نصب این پکیج ها وجود دارد این است که دودکش باید روی نمای ساختمان نصب شود که از نظر زیبایی نمای ساختمان را با مشکل مواجه می کند.

 *ترفند تازه سازنده ها برای کاهش هزینه ساخت/مهندسان ناظر جلوگیری کنند

 شیرازپور با انتقاد از اینکه در بعضی موارد پکیج هایی در ساختمان ها نصب می گردد که با متراژ تناسب ندارد، گفت: یکی از مهمترین وظایف مهندسان ناظر این است که از نصب پکیج نامناسب در آپارتمان ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از سازندگان به خاطر حذف هزینه های ناشی از طراحی سیستم موتور خانه مرکزی به تعبیه مکانی برای پکیج در آپارتمان روی آورده اند، گفت: اغلب این سازندگان هم از نصب پکیج اجتناب می کنند و اغلب ساخت و سازها تهیه و نصب این سیستم را به عهده خریدار می گذارند تا از این طریق متحمل هزینه های طراحی و اجرای سیستم موتورخانه مرکزی نشوند.

*ساختمانهای ۱۰ واحدی از سیستم موتورخانه مرکزی استفاده کنند

شیرازپور افزود: به سازندگان پیشنهاد می گردد که برای ساخت و سازهایی با بیش از ۱۰ واحد مسکونی حتما از سیستم موتورخانه مرکزی استفاده کنند.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.