ترفند عربستان برای کنترل بحرین

رژیم آل خلیفه به زودی با اعلام تشکیل اتحادیه ای دوجانبه با عربستان سعودی، بحرین را رسما به آل سعود خواهد سپرد.

نجیب الحمر رییس شورای اداری روزنامه الایام و برادر نبیل الحمر مشاور رسانه ای شاه بحرین تأکید کرد خاندان آل خلیفه تصمیم خود را برای الحاق این کشور به عربستان سعودی گرفته است.
به گفته نجیب الحمر، آل خلیفه احتمالا به زودی در فرمانی پادشاهی از اتحاد دو جانبه بحرین با عربستان سعودی خبر دهد.
براساس این گزارش، ناظران طی هفته های اخیر از افزایش تبادل نامه بین شاه بحرین و همتای سعودی خود خبر داده اند که آخرین نامه را محمد بن مبارک آل خلیفه معاون نخست وزیر بحرین به شاه سعودی رساند. در این نامه ها درباره چارچوب الحاق بحرین به عربستان سعودی توافق شده است.
پایگاه خبری مرآه البحرین در همین راستا از وجود برخی نشست های محرمانه برای بررسی این طرح خطرناک که به معنای اشغال نهایی و کامل بحرین است، پرده برداشت.
با این حال ناظران معتقدند، اعلام هرگونه اتحاد از سوی آل خلیفه و آل سعود غیرقانونی است، زیرا در این زمینه به نظر مردم بحرین مراجعه نشده است.
عربستان سعودی یک ماه پس از آغاز خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین در چهاردهم فوریه ۲۰۱۱، با چراغ سبز آمریکا و غرب برای کمک به بقای رژیم آل خلیفه و سرکوب بحرینیها، هزاران نیرو و خودرو زرهی به این کشور اعزام کرد.
دیروز هم انور عشقی رئیس مرکز مطالعات راهبردی در جده با اعلام این خبرگفت: موضوع تشکیل «اتحادیه» محور اصلی گفتگو های مشورتی ۶ کشور (عربستان، امارات، کویت، عمان، قطر و بحرین) است که هفته آینده با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری در ریاض برگزار می شود.
انور عشقی خاطرنشان کرد: این نگرانی وجود دارد که این اتحادیه به ضرر کشورهای کوچک باشد.
عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات با پیش بینی اعلام تشکیل اتحادیه بین دو کشور تأکید کرد که همه کشورهای عضو شورای همکاری تمایل به ورود به این اتحادیه را ندارند.
سلمان شیخ عضو مرکز بروکینگز در دوحه نیز گفت: اکنون مذاکرات درباره اتحاد بحرین و عربستان سعودی در جریان است و مسأله مهم آن است که بدانیم این اتحاد چگونه خواهد بود، اقتصادی، سیاسی و یا نظامی.
عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در نشست اخیر شورای همکاری در ریاض در نوزدهم دسامبر سال گذشته از کشورهای عضو دعوت کرد با عبور از مرحله همکاری وارد مرحله اتحاد در چارچوب یک سرزمین واحد شوند.
سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی نیز دو هفته قبل در همایش جوانان عرب منطقه تاکید کرد، هماهنگی و همکاری کشورهای شورای همکاری کافی نیست و کشورهای عضو شورای همکاری به تشکیل یک اتحادیه قابل قبول روی آورند.
۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.