ترکیه درپی دفاع جمعی علیه سوریه نخواهد بود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،’ اوانا لونگسو’سخنگوی ناتو پیش ازاین اعلام کرده بود ترکیه طبق ماده ۴ منشور پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)خواستار نشست مشورتی این سازمان شده است.

براساس این ماده،هریک از اعضای این سازمان در هر زمان که تمامیت ارضی ، استقلال و یا امنیت آن کشور مورد تهدید قرار گیرد،می تواند درخواست نشست اضطراری نماید حال اینکه درخواست برای اجرای ماده ۵ منشور ناتو ، دفاع جمعی این سازمان را خواسته می شود.

لونگسو افزود:نشست اعضای ناتو روز سه شنبه درحالی برگزار می شود که امید می رود راه حلی در خصوص مناقشه ترکیه و سوریه ارائه شود.

با توجه به اینکه ترکیه طبق ماده ۴ منشور ناتو خواستار نشست اضطراری کشورهای عضو این سازمان در پی ساقط کردن جنگنده اف – ۴ این کشور توسط سوریه شده است ، امکان اینکه ترکیه خواستار دفاع جمعی طبق ماده ۵ از سوی اعضای ناتو شود ، اندک است.

اعضای ناتو در نشست روز سه شنبه خود به احتمال بسیار ، همبستگی خود را با ترکیه در این خصوص اعلام خواهند کرد و پیامی به دولت سوریه مبنی بر اینکه در صورتی که چنین اقدام خصمانه ای بار دیگر صورت بگیرد ، بدون مجازات نخواهد ماند ، ارسال خواهند کرد.

کارشناسان سیاسی معتقدند ، ترکیه با توجه به اینکه اعضای ناتو به اجماع نهایی برای آغاز ماموریت این سازمان علیه سوریه دست نیافته اند به منظور آنکه شکاف و تضعیف همبستگی در ناتو مشاهده نشود ، خواستار اجرای ماده ۵ منشور ناتو مبنی بر دفاع جمعی علیه سوریه نشود.

این کارشناسان می گویند : در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که اعضای ناتو برای مداخله نظامی در سوریه به توافق دست یافته باشند ، ضمن آنکه شماری از اعضای این سازمان نگران موضع گیری روسیه در این خصوص هستند و آمریکا نیز قصد ماجراجویی تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را ندارد.

به گفته این کارشناسان ، ترکیه در حال حاضر در پی دست یافتن به همبستگی متحدان خود در ناتو در مواجهه با عمل خصمانه سوریه است افزون بر آنکه آنکارا در پی عذرخواهی و جبران خسارات وارده شده از سویه خواهد بود ضمن آنکه به هشدارهای اقدامات تلافی جویانه نظامی خود ادامه خواهد داد.

خاورم * ۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۰۲۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.