ترور دانشمند هسته‌ای مصر

سازمان امنیت مصر اعلام کرد که جسد وهبی جرجس در حالی کشف شد که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که وی بیش از سه روز است که مرده و مکان مرگش نیز در یک فضای تاریک بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، جسد دکتر ودیع وهبی جرجس، دانشمند هسته ای مصری و استاد دانشگاه قاهره که تحقیقات متعددی درباره فیزیک هسته ای و مسائل مرتبط با آن دارد، روز چهارشنبه پس از چهار روز جستجو در نزدیکی یکی از ایستگاه های مترو در قاهره کشف شد.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، سازمان امنیت مصر اعلام کرد که جسد وهبی جرجس در حالی کشف شد که پس از بررسی های اولیه مشخص شد که وی بیش از سه روز است که مرده و مکان مرگش نیز در یک فضای تاریک بوده است. مساله ای که بحث ربایش وی را بیش از پیش پررنگ می کند.

مساله کشته شدن دانشمندان هسته ای در مصر چیز تازه ای نیست. از اوایل دهه هفتاد قرن گذشته میلادی تا کنون بارها دانشمندان هسته ای مصر ترور شده اند. در اغلب موارد نیز عوامل موساد پشت پرده ترورها بوده اند. حکومت اسرائیل با هسته ای شدن هر کدام از کشورهای عربی به ویژه کشورهای همسایه علی الخصوص مصر به شدت مخالف است و هر گونه تحرکی از سوی آنها در این زمینه را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ می دهد. در نیمه های دهه هشتاد و دهه نود میلادی نیز بارها دانشمندان هسته ای مصر ترور شده بودند که در چند مورد دست داشتن عوامل موساد ثابت شد و حتی در مواردی این عوامل در دادگاه محاکمه شدند.

بنا به گزارش روزنامه الاهرام، دکتر ودیع وهبی جرجس روز جمعه ساعت ۱۱ به وقت قاهره برای شرکت در یک مراسم ویژه از منزلش خارج شده بود که دیگر هیچ خبری از او نشد. پس از آن خانواده اش از این که وی به منزل برنگشته نگران می شوند و پلیس را در جریان می گذارند. در پی این اتفاق جستجو برای یافتن وی آغاز می شود که تا روز دوشنبه هیچ اثری از او یافت نشد تا این که در ساعات پایانی روز دوشنبه نزدیکی های نیمه شب، پلیس جسدی را در مکانی تاریک یافت می کند و سازمان امنیت را مطلع می سازد و جسد را به آنآنآن سازمان منتقل می کند و خانواده وهبی جرجس را مطلع می سازد، خانواده وی در دفتر سازمان امنیت حاضر شده و جسد را تشخیص می دهند.  

بنا به گفته سازمان امنیت مصر جنازه وهبی جرجس در منطقه الوایلی، نزدیکی ریل قطار مترو کشف شده بود.

سرهنگ عصام سعد، مدیر بررسی های جنائی در این باره گفت: «بر روی جسد هیچ اثری از ضرب و شتم وجود ندارد و افراد سازمان امنیت نیز تا کنون نتوانسته اند افرادی را بیابند که به عنوان شاهد واقعه چیزی را شهادت دهند. تا کنون فقط اظهارات خانواده اش را داشته ایم که آنها نیز نمی دانند که آیا وی به مرگ طبیعی مرده یا این که دلایل جنائی عامل مرگ وی بوده است.»

در همین رابطه پلیس جنائی مصر دستور به تشریح جسد وهبی جرجس قبل از به خاک سپردنش داده و هئیت قضایی مصر نیز دستور به ایجاد کمیته ای ویژه برای بررسی عوامل مرگ وی داده است.

ولید البیلی، رئیس کمیته بررسی واقعه در این باره به روزنامه مصری الیوم السابع گفت: «وهبی جرجس روز جمعه ۲۷ جولای، راس ساعت ۱۱ از منزلش خارج شد و دیگر به خانه اش بازنگشت. پس از چهار روز جستجو جسد وی در کنار ریل قطار خط مترو کشف شد.»

وی تاکید می کند، احتمال کشته شدن وی وجود دارد اما این که چه کسی یا جریانی عامل این قتل بوده است، مشخص نیست. خانواده اش می گویند که فردی با او دشمنی نداشته و پیش از این کسی او را تهدید به مرگ نکرده بوده است. این مساله شبهات را نسبت به وجود عوامل خارجی در ترور وی افزایش می دهد.

البیلی همچنین گفت: «وقتی جسد او را یافتیم، متعفن شده بود، در حالی که لباس کامل به تن داشت و بخش هایی از بدن وی نیز کبود شده بود که ماحصل افتادن ناگهانی اش به زمین در پی مرگ بود. ولی با این حال منتظر نتیجه گزارش پزشکی قانونی خواهیم ماند تا بتوانیم دلایل مرگ وی را کشف کنیم.»

روزنامه الاهرام همچنین گزارش می دهد که این حادثه با حادثه تروریستی حمله به گذرگاه رفح در صحرای سینا و کشته شدن ۱۶ سرباز مصری هم زمان شده است. این در حالی است که اطلاعاتی به دست آمده که نشان می دهد سازمان امنیت نظامی اسرائیل، شاباک، حداقل چهار روز قبل از حادثه تروریستی گذرگاه رفح، از آن خبر داشته ولی اطلاعات خود را مخفی می کند و مصری ها را در جریان اطلاعاتش نمی گذارد. این مساله احتمال دست داشتن عوامل خارجی در حادثه مرگ دکتر ودیع وهبی جرجس را افزایش می دهد. اهمیت این ترور در این است که وی از دانشمندان برجسته هسته ای مصر بوده که بر روی پروژه های مختلفی در کشور کار می کرده است. این مساله باعث می شود تا وی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار باشد.

الاهرام تاکید می کند، به رغم وجود نشانه های بسیار در احتمال ترور دکتر وهبی جرجس ولی همچنان نمی توان به طور قاطع گفت که وی قطعا ترور شده و باید منتظر نتیجه بررسی های پزشکی قانونی، نهادهای قضایی و کمیته بررسی پرونده وی ماند. 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.