ترور شهید سلیمانی صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخت

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو ،ترور شهید سلیمانی و همرزمانش را یک جنایت شدید بین المللی توصیف کرد که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ،اسماعیل بقایی هامانه  ،که مواضع کشورمان را در این نشست شورای حقوق بشر  تشریح می کرد ، ترور سردار سلیمانی  و همراهانش را نه تنها نقض صریح اصول بنیادین  حقوق بین الملل  و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت دانست که مسئولیت بین المللی آمریکا را آن کاملا محرز است.

بقایی هامانه که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در  کنار خود قرار داده بود، سردار سلیمانی را  سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که توسط شقی ترین انسان های روی‌زمین به طرز وحشیانه ای ترور شد. سفیر کشورمان ترور شهید سلیمانی و همرزمانش را یک جنایت شدید بین المللی  توصیف کرد که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخت. وی تصریح نمود که ارتکاب چنین عمل وحشیانه ای تنها از سوی باندهای تبهکار و گروه های تروریستی مانند داعش و نه نیرویهای نظامی رسمی یک کشور قابل تصور است.

اسماعیل بقایی ضمن برجسته کردن این موضوع که ترور یک فرمانده عالیرتبه نظامی یک دولت مستقل در خاک یک دولت دیگر تحت هیچ شرایطی و با هیچ مبنایی قابل توجیه نیست، بیان کرد  از سازمان ملل متحد انتظار می رود به مسئولیت خود برای هشدار دادن نسبت به عواقب خطرناک نقض صریح اصول حقوق بین الملل استفاده کنند.

بقایی هامانه سخنان خود را اینگونه پایان داد: سردار سلیمانی نماد یک دولت مستقل  و تبلور روح یک ملت پرافتخار و مصمم به مقاومت و سعادت بود. ترور وحشیانه وی احساسات و روح ملت ایران را  جریحه دار کرد. نحوه ترور وی و شخصیت قاتلین او شواهدی دیگر بر حقانیت آرمان مقدس این سردار بزرگ بود. ترور سردار سلیمانی تنها نمونه دیگری از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران  در ادامه جنایات قبلی این کشور از جمله  سرنگونی دولت منتخب ایران در سال ۱۹۵۳، حمایت از صدام حسین  از طریق فراهم نمودن سلاح های شیمیای برای رژیم او و تروریسم اقتصادی بود.  

بر اساس این گزارش ،تعداد زیادی از هیات های دیگر کشورها نیز در این نشست قتل های خودسرانه از طریق بکارگیری‌پهبادهای نظامی را   مردود دانستند.  کشورهای چین، سوریه و ونزوئلا نیز به طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم نمودند.

گزارش انی‌یس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر به عنوان یک ‌مرجع رسمی سازمان ملل در غیرقانونی ترور شهید سلیمانی و مغایرت آن با منشور ملل متحد، ناخرسندی و واکنش شدید واشنگتن را در پی داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با لحنی عصبانی به گزارش خانم کلامار حمله کرده و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در واکنش به این گزارش بیان نمود که آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شده  و پاسخگوی سازمان ملل نیست. وزارت دفاع آمریکا نیز با گزارش یادشده مخالفت کرده بود.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.