ترووادا، اولین داروی جهان برای پیشگیری از ایدز

محبوبه عمیدی: پنج‌شنبه گذشته یکی از اعضای شورای مشورتی سازمان غذا داروی آمریکا – اف.دی.ای – اعلام کرد داروی ترووادا که در حال حاضر برای درمان مبتلایان به اچ.آی.وی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به زودی برای پیشگیری از آلودگی به این ویروس مورد تأیید قرار خواهد گرفت. این اولین‌بار است که مشاوران پزشکی دولت آمریکا از مصرف یک داروی درمانی برای مبتلایان به اچ.آی.وی در افراد سالمی که با درصد بالایی شانس ابتلا به این ویروس را دارند، حمایت می‌کنند.

 مطالعات نشان داده‌اند در افراد سالمی که روزانه یک قرص ترووادا مصرف می‌کنند، شانس ابتلا به اچ.آی.وی با درصد بسیار قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از اعضای این شورای مشورتی تأیید داروی ترووادا برای پیشگیری از ابتلای به اچ.آی.وی را فرصتی فوق‌العاده برای مهار اپیدمی ایدز توصیف می‌کند و تجربه نشان داده اف.دی.ای اغلب توصیه‌های این شورای مشورتی را که از کارشناسان و پزشکانی بیرون از این سازمان تشکیل شده، می‌پذیرد.

به گزارش نیویورک تایمز،این شورای مشورتی پنجشنبه گذشته پس از ارزیابی مطالعات انجام شده روی افراد سالمی که روزی یک عدد ترووادا دریافت می‌کردند، تجویز این دارو را برای افراد سالمی که با درصد بالایی در خطر ابتلا به اچ.آی.وی هستند، توصیه کرده است. از میان این افراد می‌توان به زوج‌هایی اشاره کرد که یکی از آنها به اچ.آی.وی مبتلا است. پزشکان می‌گویند این دارو نمی‌تواند جایگزین کاندوم یا حفظ رابطه جنسی امن شود، بلکه باید در کنار آن مورد استفاده قرار بگیرد.

کارشناسان با اشاره به اینکه سال گذشته تنها در ایالات متحده حدود ۵۰هزار نفر دیگر به جمع مبتلایان به اچ.آی.وی اضافه شده و این روند طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته تقریبا ثابت بوده است، معتقدند روش‌های پیشگیری کنونی مانند مشاوره و استفاده از کاندوم کافی نیست. آنها می‌گویند بخش قابل‌توجهی از مبتلایان تازه را مردانی تشکیل می‌دهند که شرکای جنسی آنها نمی‌دانسته‌اند اچ.آی.وی مثبت هستند.

طرح استفاده از این دارو مخالفانی هم داشت. آنها نگران این مسئله بودند که شاید استفاده از ترووادا برای پیشگیری باعث شود فرد پس از ابتلا دیگر به درمان با این دارو پاسخ ندهد، چون ویروس خود را در مقابل این دارو مقاوم کرده است. با این حال در نهایت موافقان استفاده از ترووادا موفق شدند با اعلام اینکه منافع استفاده از آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است، آرای بیشتر را کسب کنند.

مطالعات نشان می‌دهد افراد هر چقدر مسن‌تر و تحصیل‌کرده‌تر باشند به مصرف مداوم دارو پایبندترند و از سوی دیگر نمی‌توان به این روش مانع از ابتلای کسانی شد که به دلیل استفاده از ابزارهای تزریق مشترک به اچ.آی.وی آلوده می‌شوند.

موافقان این طرح می‌گویند در حال حاضر تعدادی از پزشکان این دارو را برای پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی تجویز می‌کنند اما تأیید آن می‌تواند راه را برای استفاده همگانی و حفظ سلامت افراد مهیا کند. آنها می‌گویند در صورت تأیید استفاده از این دارو برای پیشگیری فرایندها تغییر می‌کنند و فرد موظف است در درجه اول سلامت خود را با آزمایش‌های گوناگون تأیید کند. در این صورت احتمال تجویز دارو برای کسانی که نمی‌دانند به اچ.آی.وی مبتلا شده‌اند و احتمال ایجاد گونه‌های مقاوم به ترووادا در آنها بسیار کمتر خواهد شد. نکته دیگر بررسی عملکرد کلیه‌های فرد پیش از تجویز این دارو و کنترل مداوم تراکم استخوانی او در هنگام مصرف آن است. از سوی دیگر تأیید این دارو می‌تواند شرکت‌های بیمه را به پذیرش هزینه‌های ۱۴هزار دلاری خرید و مصرف این دارو در سال تشویق کند.   

داروی ترووادا که از ترکیب دو داروی ضدویروس تشکیل شده برای درمان مبتلایان به اچ.آی.وی همراه با داروهای دیگر به کار گرفته می‌شود تا احتمال تشکیل گونه‌های مقاوم به این دارو را به حداقل برساند. فروش این دارو در سه ماهه اول سال میلادی جدید بیش از ۷۵۸میلیون دلار بود. اندرو چنگ یکی از اعضای هیأت مدیره جیلد (شرکت سازنده ترووادا) می‌گوید: «اگر این دارو برای پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی تأیید شود، آزمون‌های ایمنی تازه‌ای انجام می‌شوند و ما آموزش افراد در مورد دیگر شیوه‌های مؤثر پیشگیری را نیز به عهده خواهیم گرفت. این شامل تهیه ابزارهای پیشگیری رایگان نیز می‌شود».

تحقیق روی اثرات پیشگیری ترووادا از چندین سال پیش آغاز شده و یکی از گروه‌های هدف آن مردان همجنس‌گرا بوده‌اند. نتایج این مطالعه روی ۲۴۹۹ از این مردان که در سال ۲۰۱۰/۱۳۸۹ منتشر شده نشان می‌دهد مصرف این دارو می‌تواند تا ۴۴درصد از شانس آنها برای ابتلای به اچ.آی.وی بکاهد. البته بررسی سطح دارو در خون آنها نشان می‌دهد بسیاری از آنها هر روزه دارو را مصرف نکرده‌اند. شانس ابتلا در گروهی که دارو را روزانه و مطابق دستور آن استفاده کرده‌اند به زیر ۱۰درصد کاهش پیدا کرده اما این افراد تنها ۱۰درصد از جامعه آماری را شامل می‌شدند.

مطالعه روی زوج‌های ساکنان آفریقا و آسیا که یکی از آنها به اچ.آی.وی مبتلا بود نیز نشان می‌دهد این دارو خطر آلوده شدن زوج دیگر را کاهش داده است. با این حال پژوهش‌ها نشان می‌دادند این دارو روی زنان آفریقایی چندان مؤثر نبوده، آن‌هم به این دلیل که خود را در معرض خطر نمی‌دیده‌اند و از مصرف آن خودداری کرده‌اند.

اف.دی.ای پس از بررسی نتایج مجموع این تلاش‌ها و شکست ها ۳۳ روز دیگر (۱۵ ژوئن ۲۰۱۲/۲۶ام خردادماه) نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد. در اغلب موارد این سازمان از توصیه‌های شورای مشورتی خود تبعیت می‌کند.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.