ترویج فرهنگ مقاوم سازی بافت‌ فرسوده

۴ م دیماه ،

به گزارش نوساز به نقل از سرویس اجتماعی ایسنا، مهندس مصطفی محمد نجار وزیر کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در گفتگویی با اشاره به پنجم دی ” روز ملی ایمنی در برابر زلزله ” ، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه درگذشتگان اتفاق دلخراش زلزله سال ۸۲ در بم ، اظهار داشت : با لرزش زمین در بم ، هزاران نفر در چشم برهم زدنی از میان ما رفتند و علی رغم کمک ها ، مهربانی ها و نوع دوستی های انجام شده ، آلام و ابعاد این اتفاق جانسوز هیچ گاه از یاد و خاطره ملت شریف ایران نخواهد رفت .

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور مجری سیاست های عمومی دولت در زمینه مسائل داخلی است، بیان کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از اتفاق خیزترین کشورهای جهان محسوب می گردد ، مدیریت بحران کشور به عنوان یک بحث اساسی و مهم در سیاست های دولت خدمتگزار دارای جایگاه ویژه ای است .

وی با تصریح بر اجرای برنامه کاهش خطر پذیری زلزله در کشور ، گفت : باید ۳ عنصر شناخت ماهیت و حد و اندازه خطر پذیری ، اتخاذ تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای کاهش خطرپذیری و سیاست گذاری و کمک به توسعه و اجرایی شدن برنامه های کاهش خطرپذیری را در مقابله با حوادث مد نظر قرار داد.

قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور افزود : با اجرای برنامه های کاهش خطرپذیری زلزله می توان تلفات و خسارات را کاهش و مرحله بازتوانی و احیا را تسریع بخشید .

وی با بیان اینکه دولت نهم و دهم در امر مقاوم سازی واحدهای مسکونی اقدامات خوبی را انجام داده است که ثمرات آن را در زلزله ارسباران و خراسان جنوبی ملاحظه کرده ایم ، تأکید کرد : بر اساس برنامه ریزی انجام شده از سوی دولت سعی بر این است که تمامی خانه های روستایی در مقابل زلزله مقاوم شوند .

نجار با تأکید بر اینکه در ساخت مسکن باید روش های سنتی را کنار گذاشته و به سمت روش های نوین حرکت کنیم ، چرا که اجرای برنامه هایی این چنین می تواند خسارات وارده به مردم در هنگام بلایای طبیعی را کاهش دهد ، گفت : زلزله یک پدیده طبیعی است و ایمنی در برابر آن بدون مشارکت جمعی به دست نمی آید و باید تمام اقشار در آن دخیل باشند .

وی داشتن نگاه علمی و دانش محور با هدف کنترل و مدیریت حوادث را مورد توجه قرار داد و یکی از راهبردهای اصلی کاهش خسارات و تلفات را استفاده از فناوری تازه دانست .

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وی افزایش سطح آگاهی ها و اطلاعات عمومی مردم در جهت آمادگی مقابله با حوادث ، بازسازی بافت های فرسوده در مناطق مسکونی شهرها ، بهسازی و بازسازی مسکن روستایی ، ایمن سازی مدارس ، اجرای برنامه آموزشی جامعه محور ، توجه جدی به بحث آموزش کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه آموزشی خود امدادی و دیگر امدادی در روستاها را از جمله برنامه های دولت و وزارت کشور در جهت کاهش خسارات و تلفات در مقابل حوادث برشمرد .

وی روز ایمنی در برابر زلزله را فرصت مغتنمی برای قدردانی و سپاسگزاری از زحمات و تلاش های همه مسئولین و دست اندرکاران امر مدیریت بحران و مقابله با حوادث خصوصاً امدادگران ، بسیجیان ، نیروهای نظامی و انتظامی و تمامی کارگروه های تخصصی ملی و استانی دانست و از مردم بزرگوار ایران که همیشه حامی و تکیه گاه خدمتگزاران خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشند ، تقاضا نمود خدمتگزاران خود را در توسعه فرهنگ ایمنی و کاهش خطرپذیری سکونتگاه های شهری و روستایی مساعدت و همراهی نمایند .

قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در پایان ابراز امیداوری کرد ، با ترویج فرهنگ مقام سازی ، دیگر شاهد خسارات عظیم انسانی و مالی در اینگونه حوادث ناگوار نباشیم .


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.