ترویج و توسعه فرهنگ وقف کتاب باید تقویت شود

به گزارش خبرنگارایرنا، حجت الاسلام ‘محمدی کیایی’ روز پنجشنبه در نشست خبری راهکارهای ترویج و توسعه فرهنگ وقف کتاب که در سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شده بود، افزود: رسانه ها و صدا و سیما می توانند با همکاری سازمان اوقاف کمک شایانی در رابطه با ترویج و توسعه فرهنگ وقف کتاب انجام دهند به طوری که در سال ۹۰، رسانه ها و بعضی از نشریات و سازمان اوقاف درمورد ترویج فرهنگ وقف فعالیت خوبی داشتند.

کیایی با اشاره به گذشت دو ماه از سال ۹۱ گفت: در سال جاری بیش از ۲۰۰ مورد وقف جدید داشتیم و حتی در حوزه شمال غرب سازمان اوقاف شهر تهران دو وقف جدید داشتیم اما هیچ کدام در رابطه با نگهداری از کتاب نبوده است.

وی با اشاره به کمبود وقف در رابطه با کتاب و نگهداری از کتاب تاکید کرد: باید به واقفینی که می خواهند خانه یا زمین خود را وقف کنند بگوییم که بخش عمده وقف خود را در رابطه با نگهداری از کتاب بگذارند.

کیایی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از دو هزار اجرای نیت در وقف نامه ها وجود دارد اما هیچ یک از آنها در رابطه با ترویج فرهنگ کتاب و یا فرهنگ قرآنی نیست باید فرهنگ سازی کنیم تا بخش عمده وقف به ترویج فرهنگ کتاب باز گردد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف نیز در این رابطه گفت: قبل از انقلاب بخش عمده کتابخانه های ما موقوفه بودند اما بعد از انقلاب تعداد موقوفات در رابطه با کتاب کمتر شد.

شرفخانی خاطر نشان کرد: با مرور تاریخ ایران مشاهده می کنیم که بزرگترین خیانت و ظلم به وقف در دوران پهلوی صورت گرفته است.

وی افزود: حکومت پهلوی از آنجاییکه مشاهده می کرد وقف برای اسلام صورت می گیرد و پشتوانه علما محسوب می شد با وقف مخالفت کرد و بخش عمده ای از موقوفات را برای خود و برخی از آنها را به بهانه اصلاحات ارضی در اختیار مردم قرار دادند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف افزود: اما پس از انقلاب امام خمینی (ره) همه این اسناد را باطل کردند و گفتند که تمامی این اسناد باید به اسناد موقوفی تبدیل شوند.

به گفته حجت الاسلام احمد شرفخانی ، پس از انقلاب سازمان اوقاف درگیر این موضوع شد تا بتواند موقوفاتی که از دستش خارج شده بود را باز گرداند و به این صورت برای ترویج فرهنگ وقف کتاب کمتر فعالیت شد.

فراهنگ**۲۰۳۸**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۲۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.