ترکیب بنزین یورو ۴ و ۵ با بنزین سابق/ کاهش آلودگی هوا با عرضه ترکیبی بنزین

۲۸م آذر ،

abdolvahed mirzazade-16-5.jpg

معاون وزیر نفت با اعلام این‌ که در حال حاضر بنزین یورو ۴ و ۵ تولید شده در پالایشگاه‌های کشور با بنزین یورو ۲ ترکیب می‌شود، خاطرنشان کرد که عرضه ترکیبی بنزین هم آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

علی‌رضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد تعیین زمان عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ در جایگاه‌های سوخت گفت: در حال حاضر بنزین یورو ۴ و ۵ تولید شده در پالایشگاه‌های کشور در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود اما نه به صورت تفکیک شده، بلکه بنزین با کیفیت با بنزین یورو۲ ترکیب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد سبب عدم عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ به صورت تفکیک شده توضیح داد: با توجه به این که تولید بنزین یورو ۴ و ۵ به مقداری که کل مصرف را پوشش بدهد نیست مجبوریم آن را با بنزین یورو ۲ مخلوط کنیم.

ضیغمی ادامه داد: برای عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ در کلان‌شهرها آن هم با اولویت تهران نمی‌توان این نوع بنزین را از پالایشگاه با خط لوله به این شهرها منتقل کرد. تنها راه انتقال استفاده از تانکرهای نفتکش است که این راه مشکل است.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراهم نشدن زیر ساخت‌های جایگاه‌های سوخت برای عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ به صورت تفکیک شده یکی دیگر از عوامل مخلوط شدن بنزین با کیفیت روز اروپا با بنزین یورو۲ است.

پیش از این بیژن حاج‌ محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران عرضه فرآورده‌های نفتی – اعلام کرده بود که طبق دستور‌العمل‌ها، هم‌ا‌کنون کلیه‌ جایگاه‌دارانی که توان توزیع سوخت یورو ۴ و ۵ را دارند، در حال آماده‌سازی جایگاه‌های خود برای عرضه‌ این نوع سوخت می باشند.

عرضه ترکیبی بنزین هم آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

البته معاون وزیر نفت در ادامه این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: اگر چه بنزین با کیفیت روز اتحادیه اروپا که در کشور تولید می‌شود به صورت مخلوط با بنزین سابق عرضه می‌شود اما قطعا همین نوع عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ نیز می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

همچنین معاون وزیر نفت با اعلام این‌که تا پایان امسال تولید بنزین کشور از حدود ۵۵ میلیون لیتر در روز به ۶۳ میلیون لیتر خواهد رسید، گفت: امسال روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفتن تدریجی واحد‌های بنزین‌سازی و ارتقاء کیفیت هفت پالایشگاه کشور گفت: براین اساس از ۶۳ میلیون لیتر بنزین تولید‌شده تا پایان سال ۲۵ میلیون لیتر آن بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ و ۳۸ میلیون لیتر آن بنزین یورو۲ خواهد بود.

ضیغمی از رسیدن تولید بنزین به ۷۰ میلیون لیتر تا پایان سال ۹۲ خبر داد و افزود: از این حجم ۵۲ میلیون لیتر بنزین با یورو ۴ و یورو ۵ و ۱۸ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۲ خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم‌چنین در مورد تولید بنزین تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه گفت: تا پایان سال ۹۴ تولید بنزین به حداقل ۸۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.