ترکیب ۱+۵ از کارایی لازم برخوردار نیست؛ اولین گام توافق رفع تحریم‌هاست

موسویان در اجلاس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا

ایران > سیاست‌خارجی
سید حسین موسویان سخنگوی سابق تیم مداکره کننده هسته‌ای ایران در اجلاس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در واشینگتن گفت: هر طرحی که ناقد به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی و رفع تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای باشد با شکست مواجه خواهد شد.

موسویان با اشاره به مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در آلماتی قزاقستان گفت: گروه ۱+۵ با دست خالی به آلماتی می‌رود زیرا در مقابل تقاضای اساسی خود، پیشنهاد با ارزشی که شامل رفع حداقل بخشی از تحریم‌های اساسی و یا به رسمیت شناختن حق ایران باشد را ندارد لذا انتظار می‌رود که این مذاکرات هم نتیجۀ قابل توجهی نداشته باشد.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی همچنین کارآمدی ترکیب کشورهای ۱+۵ را زیرسئوال برد و گفت: ترکیب ۱+۵ در طول ۷ سال قبل ثابت کرده که از کارایی لازم برای حل مسئله هسته‌ای ایران برخوردار نیست و بهتر است ایران و آمریکا مستقیما مسئله را حل کنند.

وی گفت: رفع تحریم‌های استراتژیک در مقابل اقدام استراتژیک ایران در مسئله هسته‌ای تنها فرمول واقع بینانه است.

موسویان هر دو سفر اخیر آژانس به ایران را اشتباه خواند و گفت: آژانس از ایران بازرسی‌هایی را در قالب پروتکل الحاقی و حتی فراتر از پروتکل الحاقی می‌خواهد در حالیکه اختیاری برای دادن ما به ازاء مناسب به ایران را ندارد. لذا سفر آژانس قبل از یک توافق سیاسی اساسی بین ایران و قدرت‌های بزرگ بی حاصل بوده و خواهد بود.

در این جلسه تام پیکرنیک معاون سابق وزیر خارجه آمریکا هم نظر موسویان در مورد ضرورت به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی و رفع تحریم‌ها در قالب یک توافق کلی را تایید کرد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.