ترکیه؛ سرزمین آرزوی شرکتهای آلمانی

در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی سنگین دست و پنجه نرم می کنند، وضعیت مساعد اقتصادی ترکیه، برای بسیاری از شرکتهای آلمانی رونق و سود به همراه آورده است. تولید ناخالص داخلی ترکیه طی ۱۰ سال اخیر به طور متوسط سالیانه ۵،۴% رشد داشته و بدهی دولت به ۴۰% تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است، رقمی که قابل قیاس با بسیاری از کشورهای اروپایی نیست. تورم که از مدت زمان زیادی قابل مهار نبود، امروز تحت کنترل دولت آمده است. ترکیه امروز می تواند بر روی جمعیت جوان خود حساب کند. ۶۰% از جمعیت ۷۴ میلیونی ترکیه را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می دهند. توان خرید مردم نیز طی سالهای اخیر افزایش یافته است.

تحقیق صورت گرفته از سوی دفتر مشاوره رونالد برگر در فرانکفورت نشان می دهد که رشد اقتصادی اندک اروپا، سرمایه های جدید مستقیم خارجی را به سمت ترکیه سوق داده و این کشور را در بلندمدت به یکی از مقاصد استراتژیک شرکتهای اروپایی تبدیل کرده است. این کشور در حوزۀ زیرساختی، انرژی، اتومبیل و خدمات مالی نیازمند سرمایه گذاری است؛ حوزه هایی که شرکت های آلمانی در آن دارای تخصص زیادی دارند. طبق اعلام اتاق بازرگانی ترکیه-آلمان از ۳۰ هزار شرکت خارجی حاضر در ترکیه تعداد ۵ هزار شرکت آلمانی هستند. در مقایسه با سال گذشته نزدیک به ۵۴۳ شرکت آلمانی جدید در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند که این میزان افزایش سالیانۀ ۱۴ درصدی را نشان می دهد. شرکت آردبلیوای، شرکت آلمانی در حوزۀ انرژی، برای ساخت نیروگاه گاز در این کشور ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است تا انرژی ۳،۵ میلیون خانوار ترک را تأمین کند.
طبق آمار اعلام شده از سوی آژانس عمومی توسعه اقتصادی “تجارت آلمان و سرمایه گذاری” آلمان اولین شریک تجاری ترکیه است که ۱۰،۳% صادرات و ۹،۵% از واردات خود را با ترکیه انجام می دهد. تعداد زیادی از ترکها از دهۀ ۱۹۶۰ برای پیدا کردن کار به آلمان رفته اند و امروز جامعۀ بزرگی از مهاجران این کشور( با جمعیت ۳ میلیون نفر) را تشکیل می دهند. از این رو بسیاری از حقوق بگیران و کادرهای شرکتهای آلمانی که هم اکنون در ترکیه هستند، از میان همان جامعۀ مهاجران ترک ساکن آلمان و یا آلمانهای ترک نژاد هستند.

لوموند/ ۷ اوت ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.