ترکیه به ‘سرکوب’ آزادی مطبوعات متهم شد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

یک گروه بین المللی ناظر بر کار رسانه‌ها، ترکیه را متهم کرده که با ارعاب و به زندان انداختن روزنامه‌نگاران در صدد سرکوب آنهاست.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، کمیته حمایت از روزنامه نگاران می‌گوید که این کشور در اوایل ماه اوت گذشته ۷۶ روزنامه‌نگار را به زندان انداخته است، که این آمار بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، گفته است که افراد دستگیر شده با اتهاماتی از قبیل فعالیت‌های تروریستی و بدنام کردن چهره ترکیه روبرو هستند.به گفته این نهاد بین المللی ۷۰ درصد از این روزنامه نگاران کرد هستند.

این در حالی است که ترکیه ادعا می‌کند که اکثر روزنامه‌نگاران به دلیل جرائمی که ربطی به روزنامه‌نگاری ندارد، بازداشت شده‌اند.

جوئل سایمون، رئیس این نهاد بین المللی گفته است که ترکیه نباید به بهانه نگرانی‌های امنیتی، روزنامه‌نگاران منتقد را با تروریستها یکسان بداند.

ترکیه گفته است که این انتقادات بیش از حد بزرگ جلوه داده شده است.

به گفته دولت ترکیه اکثر کسانی که این نهاد از آنها به عنوان روزنامه‌نگاران زندانی یاد می‌کند، به ارتکاب جرائمی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند، متهم شده ‌اند.

خود سانسوری

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران هشدار داده که دولت ترکیه با توسل به اشکال مختلف فشار، فرهنگ خودسانسوری را در رسانه‌های این کشور ایجاد کرده است.

این نهاد بین المللی گفته است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، با ابراز نارضایتی علنی از روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها را وادار به تبعیت از نظر دولت یا اخراج کارکنان “خاطی” کرده است.

در گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، مشخصا به احمد سیک و ندیم سنر دو گزارشگر سرشناسی اشاره شده است که بیش از یک سال پیش بازداشت و به دخالت در طراحی علیه دولت متهم شدند.

این دو گزارشگر به این نهاد بین المللی گفتند که آنها مقاله و کتاب‌هایی را در مورد موضوعاتی حساس از جمله قتل روزنامه‌نگار سرشناس هرانت دینک منتشر کرده بودند.

این در حالی است که این دو گزارشگر اتهامات وارده مبنی بر کمک به سازمانی سری را که توسط افسران ارشد ترکیه هدایت می‌شد، رد کرده‌اند. گفته شده این سازمان در صدد براندازی دولت ترکیه بود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.