ترکیه در حال از دست دادن نفوذش درخاورمیانه است

به گزارش خبرگزاری مهر ، “کمال اونال” تحلیلگر روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه معتقد است این روزها درماندگی ترکیه در قبال مسائل سوریه و آماده نبودن این کشور برای تحولات منطقه بعد از انقلابهای عربی سبب شده است تا محمد مرسی رئیس جمهوری مصر با تحرکات دیپلماتیک جدید سعی کند رهبری تحولات منطقه را از ترکیه برباید.

اونال همچنین تنشهای اخیر دولتمردان ترک با ایران و عراق، تن ندادن مقامات رژیم صهیونیستی به درخواست مقامات ترکیه مبنی بر عذرخواهی مقامات این رژیم از این کشور و رویاهای عربستان و قطرو دیگران بازیگران در سوریه را از دیگر دلایل کاهش نفوذ ترکیه در منطقه خوانده است.  

وی همچنین علاقه مند بودن محمد مرسی رئیس جمهور مصر به برقراری روابط استراتژیک با ترکیه را با اینکه ترکیه حمایت های زیادی از او کرده است را نشانه این خواند که ترکیه باید سیاستهای منطقه ایش را باز بینی کند.

تحلیلگرترک سه دلیل اصلی برای ناتوانی ترکیه در برقراری نفوذ منطقه ایش بیان می کند که عبارتند از:

– اظهارات داود اوغلو در جریان بحران لیبی و سوریه که گفت : “ما همه قبایل و گروه ها را به خوبی می شناسیم و روابط خوبی با آنها داریم.” که این اظهارات سبب شد که تحلیلگران بفهمند که ترکیه درک درستی ازتحولات منطقه ندارد.

– بیان دیدگاه های نئوعثمانی که در اکثر اظهارات داود اوغلو دیده می شود، سبب نگرانی و هوشیاری بسیاری از کشورهای منطقه شده است

– ضعف دیپلماتهای ترکیه در کشورهای منطقه که حتی بلد نیستند به زبان عربی صحبت کنند.

به اعتقاد اونال، منطقه در حال تغییر و تحول است و کشوری که می خواهد در عرصه اقتصادی ، نظامی و دموکراسی قدرتمند باشد باید تمام این موضوعات را مد نظر داشته باشد و سیاستهای امنیت ملی اش را بازسازی کند.

وی در پایان می نویسد : اگر ترکیه می خواهد قوی بماند باید دارای قدرت سخت در منطقه باشد که نیست هرچند تا کنون، ترکیه توانسته است با توسل به قدرت نرمش، موفقیت هایی در منطقه به دست آورد اما از این به بعد این سیاست ها کارساز نخواهند بود. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.