ترکیه رقیب ایران در صادرات ICT

دوشنبه ۱۵آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است مهر- مشاور معاون وزیر ارتباطات نبود هدف استراتژیک در عرصه صادرات محصولات فناوری داخلی را سبب تصاحب بازارهای هدف ایران توسط کشور ترکیه عنوان نمود و گفت: به سبب مشترکات فرهنگی، کشورهایی مانند تاجیکستان و افغانستان می توانند بازار ایران در عرصه صادرات ICT باشند.

عبدالرضا بهادری فردبا اشاره به لزوم برنامه ریزیهای منسجم برای حضور در بازار فناوری اطلاعات جمهوری های تازه استقلال یافته و کشورهای آسیای میانه خصوصا کشورهایی که با ما زبان مشترک دارند اظهار داشت: تمرکز بر صادرات نرم افزار و دیگر محصولات فناوری اطلاعات در کشورهای هم زبان و حاوی مشترکات فرهنگی می تواند توسعه بازار صادرات ایران در این حوزه را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به انتخاب بازار هدف برای صادرات محصولات فناوری گفت: هم اکنون بازار بکر فناوری اطلاعات کشورهای تاجیکستان و افغانستان به سبب گویش زبان فارسی و دارا بودن مشترکات فرهنگی می تواند برای صادرکنندگان محصولات IT بسیار مفید باشد که البته این امر مستلزم حرکت سریع دراین عرصه است تا کشورهایی مانند ترکیه که در سایر زمینه های اقتصادی در این کشورها فعال می باشند این بازار را نیز تصاحب نکنند.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه این کشورها از نظر فناوری اطلاعات از ایران به مراتب عقب تر می باشند، ادامه داد: بازار این کشورها تشنه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری است که محصولات فناوری اطلاعات ایرانی به سبب همزبانی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

بهادری فرد با اشاره به بازار مناسب محصولات نشر الکترونیک در این کشورها گفت: به طور مثال در بخش کتابهای دیجیتالی مشترکات فرهنگی شعر و ادب ایران و کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان می تواند زمینه ساز عرضه نرم افزارهای ایرانی به این کشورها باشد.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران و تاجیکستان برای تدریس رسم الخط فارسی در مدارس این کشور، تاکید نمود: این تفاهم همکاری با ایران کمک مناسبی برای ایجاد فضایی بهتر در جهت استفاده از نرم افزارهایی با زبان فارسی است.

ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی، بازار کشورهای همسایه را تصاحب می نماید

مشاور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح نمود: در زمینه سیستم های مخابراتی و کابلهای نوری و دیتا اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته و حتی در بعضی زمینه ها به خودکفایی در تولید محصول رسیده ایم که در صورتیکه دقیق عمل کنیم بازارهایی را که کشور ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی در حال تصاحب آن است را سریعتر از ترکیه به دست خواهیم آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به کشورهای افغانستان، تاجیکستان مربوط به خدمات فنی مهندسی به ویژه در امور زیربنایی است و ایران در زمینه فناوری اطلاعات در این کشورها سرمایه گذاری خاصی صورت نداده اظهار داشت: دولت با حمایت از بخش خصوصی در این حوزه می تواند رغبت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات را در بازارهای هدف این کشورها ایجاد کند.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.