ترکیه رویای بازسازی امپراتوری عثمانی را در سر دارد

به گزارش کردپرس٬ دمیرتاش یکی از فعالین سیاسی کرد در ترکیه و از رهبران BDP در گفتگو با روزنامه کردستان نوی از این که حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان بتواند مسئله کردها را در ترکیه حل کند اظهار نا امیدی کرد و اظهار داشت: به دلیل پیروی کردن سیاست بازسازی امپراتوری عثمانی از سوی این حزب و تحت سلطه در آوردن قومیتهای کرد٬ ترک و عرب در منطقه٬ کردهای ترکیه نخواهند توانست به حقوق خود دست یابند.

وی تصریح کرد: همانگونه که صدام حسین نمی توانست و نمی خواست نماینده و عامل اجرایی خوبی برای حل مسئله کردها در عراق باشد اردوغان هم نمی تواند نماینده واقعی کردها باشد و تمام مسائل کردها را حل کند.

وی در عین حال اذعان کرد BDP هم نمی تواند نماینده تمام جریانهای سیاسی کردها در ترکیه باشد.

وی از دیگر جریانهای کرد در ترکیه خواست برای احقاق حقوق کردها پا پیش بگذارند اما به شرطی که مستقل از حکومت عمل کرده و زیر لوای دولت در نیایند؛ چرا که اگر این احزاب بخواهند توسط دولت خواسته های خود را به منصه ظهور برسانند همان نتیجه پیماننامه لوزان سویس تکرار خواهد شد که کردها درآن اراده  خود را به عصمت اینونو سپردند وهیچ دستاوردی کسب نکردند. همانطور که مسعودیلماز و تانسوا چیلر و دیگران قبلا هیچ کاری نکردند. بنابر این BDP هم هیچ دلیلی نمی بیند با دولت همکاری کند.

دمیرتاش تاسیس شبکه کردزبان TRT6 و ارائه دو ساعت آموزش اختیاری زبان کردی توسط دولت ترکیه را ناکافی دانست. وی معتقد است: دولت برنامه منسجم و اساسی  برای حل این مسئله ندارد چرا که اردوغان نیز همانند آتاترک همان شعار یک زبان یک ملت و یک کشور را دنبال می کند.

رهبر BDP در بخش دیگری از مصاحبه خود با وب سایت کردی روداو، لیلا زانا را یکی از چهره های سیاسی و نخبه کرد معرفی کرد؛ اما این حقیقت را نیز پنهان نکرد که در برخی مسائل تفکرات حزب وی با لیلا زانا متفاوت است و ازجمله این تفاوتها باور داشتن لیلا زانا به توانایی اردوغان برای حل مسئله کردها در ترکیه است در صورتی که آنها چنین عقیده ای ندارند.

وی دیدار لیلا زانا با اردوغان را در راستای تلاشهای شخصی وی برای تثبیت آرامش و جلوگیری از خونریزی بیشتر توصیف کرد.

دمیرتاش گفت: برخی رسانه های وابسته به دولت تلاش کردند دیدار زانا با اردوغان را به توصیه عبدالله اوجالان٬ رهبر پ.ک.ک نسبت دهند درحالیکه این امر صحت ندارد، چرا که هم لیلا زانا این قضیه را رد کرده و هم اوجالان به دلیل در انزوا قرارداشتن قادر به چنین توصیه ای به لیلا زانا نبوده است.

این سیاستمدار کرد در مورد اظهارات مسئولان ترکیه و دخالتهای این کشور در امور سوریه نیز گفت: همانطور که سوریه در امور ترکیه دخالت نمی کند٬ ترکیه هم نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند. دخالت ترکیه در امور سوریه و کردهای آن کشور در راستای زنده کردن روح امپراتوری عثمانی و تحت سلطه در آوردن اقوام منطقه صورت می گیرد.

صلاح الدین دمیرتاش به دیدار اخیر خود از سلیمانیه و گفتگو با مقامات اتحادیه میهنی نیز اشاره کرد و گفت:” به دلیل اینکه قبلا به اربیل سفر کرده بودم اینبار سلیمانیه را انتخاب کردم چرا که به نظر من همه احزاب اقلیم چه احزاب حاکم و چه احزاب اپوزیسون از نظر اهمیت در درجه یکسانی قراردارند.”

وی در پایان هدف خود از سفر به اقلیم کردستان را حفظ اتحاد کردهای ترکیه و اقلیم کردستان و جلوگیری از تکرار برادر کشی عنوان کرد و اظهار داشت باید از آلت دست قرارگرفتن گروههای کرد علیه یکدیگر(و توسط دیگران) جلوگیری کرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.