ترکیه هواپیمای حامل طلای ایران را توقیف کرد

۲۱م دیماه ،

بینا- رسانه های ترکیه از توقیف یک فروند هواپیمای حامل طلا به مقصد ایران خبر داده اند.
یک مقام مسؤول در وزارت گمرک ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات این کشور از چند روز پیش یک فروند هواپیمای باری ترکیه ای را به سبب اعلام نکردن جزئیات محموله خود، توقیف کرده اند. این هواپیما میان غنا، امارات و ایران در پرواز بود و احتمالا محموله های طلا حمل می کرد.
این منبع که خواست نامش اعلام نشود افزود: این هواپیما که در مالکیت یک شرکت ترکیه ای است به دلایل مشکلات فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه آسیایی استانبول شده بود. از شرکت مالک این هواپیما درخواست شد تا برگه های اعلام جزئیات محموله باری آن را ارسال کند که در غیر این صورت تدابیر لازم اعمال خواهد شد.
براساس قوانین ترکیه، مقامات این کشور می توانند وارد این هواپیما شوند و نوع محموله حامل آن را بررسی کنند.
این منبع آگاه در پاسخ به این موضوع که این هواپیما براساس اطلاعات رسانه ها حامل یک و نیم تن شمش طلاست گفت: به احتمال بسیار این هواپیما حامل محموله های طلاست.
سفیر ایران در آنکارا هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که وزارت خارجه ترکیه چنین موضوعی را به وی اطلاع نداده است.
روزنامه های ترکیه هم نوشته اند که این هواپیما متعلق به شرکت “یو ال اس” از ابتدای ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) تاکنون در فرودگاه آسیایی استانبول توسط مقامات ترکیه توقیف شده است.
این هواپیما در مسیر غنا به دبی در پرواز بود و به نقل از رسانه های ترکیه قرار بود از دبی به سمت ایران پرواز کند.
مطبوعات ترکیه همچنین نوشته اند که پلیس با محاصره هواپیما، سامانه هایی را در اطراف آن مستقر کرده اند تا از هر گونه سرقت  جلوگیری کند.
همچنین این احتمال وجود دارد که این هواپیما در حال انتقال محموله های طلا از کشور غنا به ایران بود ولی برای جلوگیری از جلب توجه ، تلاش کرد از طریق واسطه امارات این پرواز انجام شود.
“ظافر چاگلیان” وزیر اقتصاد ترکیه در دسامبر قبل گفته بود اگر جهش صادرات طلای این کشور به ویژه به سمت ایران نبود، آنکارا با مشکلات اقتصادی روبه رو می شد.
بنابر آمار دولتی ترکیه، صادرات طلای این کشور در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن، ۸۰۰ درصد افزایش  یافته است که بخش عده آن به ایران و پس از آن، به امارات بود.
ایران به سبب تحریم های بانکی، در مقابل صادرات گاز به ترکیه، به جای دریافت پول، از این کشور طلا دریافت می کند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.